Skip to content

Därmed basta

5 mars, 2017
tags:

Kristina Lindquist skriver långt och bra i DN om bastu och kropp och kön och så.

Jag älskar vår bastu. Jag har alltid gillat att basta, både torrbastu och ångbastu. Det var inte ett krav för mig när vi tittade på hus — badkar, däremot — men Handendär, halvfinne som han är, tyckte att det var viktigt. Det fanns en bastu som behövde renoveras, eller som egentligen fick rivas ut och byggas om inklusive alla väggar helt och hållet, men annars gissar jag att vi hade försökt fixa det på något annat sätt.

(Fast det är möjligt att det hade blivit en sån där sak som man säger att man ska fixa och sen blir det aldrig av. It’s been known to happen. Nu gjorde vi det samtidigt som badrummet, eftersom badrummet alldeles definitivt behövde renoveras och bastun var i badrummet och det hade varit jättekonstigt att bara lämna den där, särskilt som det då visade sig att väggarna var urusla. Så det var ju bra.)

Vi skojar ibland om att den fortfarande har ganska hög kostnad per användning. Även om den  blir varm snabbt och man inte behöver avsätta flera timmar till att sitta där så är det liksom ett litet projekt att basta. Det är inte något man kommer på att göra bara så där. Men det kanske borde vara.

Nu är ju jag och Handendär ganska bekanta med varandras nakna kroppar, men det är inte så himla ofta som man är helt naken, helt utan täcken eller handdukar eller något annat, en lång stund, utan att det, ja, pågår aktiviteter. Och det är ganska bra för en relation, tror jag, att vara chill-naken då och då.

Sen tror ju jag att det är bra generellt att vara naken, och vara bland andra nakna människor. Främlingar och människor man känner. Alla sorter och typer. Och bastun är rent biologiskt en bra plats att vara det på — värmen gör att man slappnar av och får lite oxytocinpåslag och blir trygg och lugn.

Vår bastu är stor nog för kanske fyra personer, om de är bekväma med varandra. Sex personer om de är väldigt bekväma eller lite lagom fulla kanske. Vi har fortfarande inte bastat med sällskap, även om vi försöker erbjuda bastu som lyx-häng då och då. (Det där låter lite illavarslande. Hm.)

Jag tror jag ska föreslå Handendär att vi tar och bastar ikväll. Jag har till och med fått lära mig hur man på finska säger ”Mer vatten?” det vill säga, ska jag hälla mer vatten på hällen. Fast jag säger mest Kyllä, för det är oftast han som frågar.

 

2 kommentarer leave one →
  1. Harald permalink
    22 mars, 2017 5:42 e m

    Apropå nakenhet så har jag sedan en tid tillbaka noterat att yngre killar INTE verkar vara bekväma med att visa sig nakna i offentliga omklädningsrum. Jag har tränat regelbundet sen jag var 7-8 år och det har alltid varit självklart att duscha tillsammans med andra efter ett träningspass. Men under den senaste tiden har jag noterat att det numera inte alls är lika självklart att man duschar tillsammans efter ett träningspass d.v.s. flera åker hem utan att duscha och bland de som duschar så finns det vissa som väljer att göra det med kalsongerna på. Jag har även noterat hur vissa lindar handuken runt midjan innan de tar av sig kalsongerna och behåller den på precis innan de går in i duschbåset. När de duschat klart så är de lika snabba med att åter sno handuken runt midjan och krånglar även på sig kalsongerna med handuken runt midjan. Jag har i princip bara noterat detta märkliga beteende bland yngre personer och såklart funderat på varför detta beteende uppkommit. Har de komplex för att visa vad de har mellan benen eller de rädda för att bli smygfotade?

  2. 26 mars, 2017 10:33 e m

    Typ samma beteende har yngre personer på damavdelningen på simhallen.
    Det sitter en TYDLIG skylt på bastudörren som i ord och bild berättar att man inte får ha på sig badkläder där. Men det är förgäves. Likaså det här med att lirka på sig badkläderna under handduken i omklädningsrummet och frågan är om de tar av sig dem i tvagningen.

    Det är nog bara vi i tantåldern som rör oss nakna därinne.

Kommentera

