Skip to content

Pick pick pick lilla hjärtat

21 oktober, 2016

Jag äter Ritalin för min ADHD (och jag ska nog återkomma lite till det) och en av grejerna med centralstimulerande är att de kan påverka hjärtat. Innan man får medicin så kollar de ett EKG och när jag är inne sådär var tredje månad för att få nytt recept så kollar de blodtrycket.

(Ja, man får bara för tre månader i taget.)

En möjlig biverkning är hjärtklappning, vilket jag får då och då. Inte särskilt ofta, och inte jättebrutalt — men nån gång ibland måste jag lägga mig ner en liten stund för att det är lite obehagligt — men med halvjämna mellanrum kommer det lite ur ingenstans. Och det som är intressant då är hur kroppen reagerar vidare.

Eftersom det inte är så våldsamt så noterar jag det inte alltid på en gång, men det är som att hjärnan noterar det och får för sig att jag har ångest? För hjärtklappning får man av stress eller sjukdom eller ansträngning och då måste ju något vara fel, typ. Och så fattar jag inte varför jag känner mig konstigt förrän jag inser att det är hjärtat, och så känner jag mig liksom stressad fast inte stressad?

Way to go, hjärnan.

 

 

One Comment leave one →
  1. Vippe permalink
    22 oktober, 2016 9:26 f m

    Det är precis samma för mig fast med (de flesta) ssri.

Kommentera

