Skip to content

Karriärslistan

10 juni, 2016

Det känns som att jag snor jättemycket listor av Cinderalley, men hon är så bra på att hitta dem!

Vad ville du bli när du var liten?

Författare, skådespelare, uppfinnare.

Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?

Inte så gammal. Jag vet inte, jag mådde så dåligt att jag nog inte riktigt tänkte särskilt mycket framåt. Men kanske författare.

Gick du någon nischad gymnasielinje?

Nä. Gick sam-hum ett år, fast innan det hann bli särskilt mycket hum, och sen flyttade vi till USA.

Vad hade du för betyg?

Jag hade nog bara A:n i USA, nåt enstaka B, och så något VG och G här och där från första året i Sverige.

Vilka var dina bästa och sämsta ämnen?

Bästa var drama, engelska, historia. Sämst var nog gympa och företagsekonomi.

Utbildade du dig efter gymnasiet?

Ja. En magisterexamen i filmvetenskap vid Stockholms Universitet, som också innehåller ryska, etnologi, praktisk filosofi och litteraturvetenskap, och sen journalistprogrammet på JMK.

Vilket var ditt allra första jobb?

Jag jobbade ett jullov på en postorderfirma, där jag bland annat ringde folk vars kreditkort inte gått igenom och slog in paket.

Vad har du mer haft för yrken?

Yrken har jag nog inte haft så många; har varit bokuppställare på universitetsbiblioteket men det var inte så länge.

När hamnade du i den banan du är i idag?

2008, när praktiken började på TV4. Men jag brukar skoja om att jag inte duger till så mycket annat.

Vilken är stunden då du liksom visste att du är på rätt väg?

Oj. Jag vet inte, det varierar nog från dag till dag om jag tycker att jag är det. Men för det mesta känns det rätt.

Vad brukar du få höra att du är bra på i ditt jobb?

Att förklarar saker så man förstår, att hitta på bra saker, att få andra att bli bättre, att leverera i tid och enligt beställning.

Vilka är dina sämsta sidor på arbetet?

Ibland ifrågasätter jag saker som jag kan tycka är viktigt att diskutera men som jag egentligen vet inte är någon mening att försöka ändra. Och jag är inte jättebra på skittråkiga saker men vem är det.

Tre saker du är extra stolt över att du gjort i ditt jobb?

Fått politiker att ändra rutinerna för barn vars föräldrar missat förskoleavgiften; sålt slut på magnettejp efter ett TV-tips; varit en bra arbetsledare i en kaosig situation.

Vad går ditt jobb ut på mest?

Det beror så mycket på. Just nu på Metro handlar det om att analysera, planera, coacha, hitta på, gå på möten, förklara saker, och ha helhetsperspektiv. Vilket säger typ ingenting.

Vad skulle du vilja jobba med om du inte gjorde det du gör nu?

Kanske satsa på keramik på heltid. Eller vara folkhögskolelärare.

Vad tror du skulle vara det sämsta jobbet för dig?

Telefonförsäljare, förskolelärare, militär, parfymtestare.

Vad gör du om fem år?

Ingen aning.

Vad gör du när du är 60 år?

Ännu mindre aning.

Vad skulle det stå på ditt visitkort om du fick drömma?

Jag vill ha ett visitkort med bara mitt namn på, eftersom alla ändå vet vem jag är. Så kanske inget visitkort alls.

One Comment leave one →
  1. 10 juni, 2016 8:37 e m

    Ah, jag missade att ha med förskolelärare som ett av de sämsta jobben!

Kommentera

