Skip to content

Honoria et heroica

7 juni, 2016

Richard Swartz skriver i DN om hur svenskan dör ut för att alla använder engelska istället. Typ.

Såhär tyckte jag på Facebook:

Det finns ett gäng ord i den här texten – t.ex affisch, passagerare, virtuell, fasad, ornament, artefakt, folkloristisk – som vid olika tillfällen adopterats in i svenskan till exempel för att franska eller latin sågs som finare än svenska. (Jag tror inte att det är en stilistisk poäng från Swartz sida, utan snarare en form av hemmablindhet.) Jag stör mig också på onödiga anglicismer och annat fånigt, men jag tror inte att svenskan hotas av att restauranger får utrikiska namn.

Dessutom är jag ganska säker på att de flesta svenskar känner till om inte ”sour cream” så åtminstone ”nail file”. Ska man använda sig av de vardagliga ord som svenskar inte känner till ska man föreslå köksredskap, som durkslag.

Vad är grejen? Det finns massa länder där det införlivats fånigt många ord från både engelska och andra språk, där det egna språket ändå talas. Det finns massa länder där man använder engelska för att döpa företag för att det verkar coolare, eller för att det ska funka även vid expansion (utländskt ord) och ja, det kan verka lite fånigt men det betyder inte att indiska eller japanska eller kinesiska eller franska eller svenska är hotade.

Samt, som jag lite elakt sa i mina egna kommentarer: Att prata om att man bor i Österrike, där de anstränger sig för att hålla tyskan ren, är att lägga upp för väldigt enkla och dåliga skämt.

Samt samt, någon påpekade att med tanke på populära chips torde de flesta svenskar ha stenkoll på vad gräddfil heter på engelska.

No comments yet

Kommentera

