Skip to content

Vad är en feministisk partner?

12 maj, 2016
tags:

Det är viktigt att skilja på sak och person, på ideologi och handling. Det är viktigt för mig att min partner är feminist, men det räcker liksom inte. Att vara feminist betyder bara att man tror på jämställdhet och rättvisa mellan könen, vilket dels jag tycker är något slags minsta krav jag kan ställa på vettigt folk, och dels inte egentligen betyder något om hur man beter sig.

Det här är inte något slags skämt om ”Feministiska Snubbar” som säger att de är feminister och använder det som rättfärdigande för att bete sig som svin.

Jag är feminist. Men det gör inte att jag alltid lever eller beter mig feministiskt eller ens bra. (Och det gör inte heller att allt jag gör är feministiska handlingar bara för att jag är feminist och gör dem. Osv.)

Det är bra om ens partner identifierar sig som feminist. (Oavsett ens eget eller partners kön.) Men sen måste man själv och de också diskutera och värdera och prioritera och jobba hårt för att leva och handla jämställt och bra.

No comments yet

Kommentera

