Skip to content

Snäll och dumsnäll

12 april, 2016
tags:

Kristofer Andersson skrev igår om att vara lite snällare mot varandra.

Jag tror på snäll. Jag tänker på mig själv som sur men jag är ganska snäll. Vill vara snäll, försöker vara snäll. Tycker att man ska vara snälla.

Och: Jag brukar kalla mig själv för just dumsnäll ibland.

Andersson hatar ordet och tänker såhär: Ett ord som indikerar att det finns en gräns för vänlighet – onekligen ett emblem för samtiden. Ett ord vars bärande idé är att snällhet har en slutpunkt; en ändstation där du tvingas hoppa av tåget, om du inte vill framstå som naiv och aningslös. Ett ord som omfamnas av psykologer, relationscoacher och fan och hans moster – i alla avgörande moment är det viktigaste att Du får den bästa platsen. Om inte, gör du våld på dig själv och är därmed “dumsnäll”.

Och på ett plan kan jag köpa det. Men det finns liksom en gräns ändå, även om jag ser på den på ett helt annat sätt. Jag tänker inte att det handlar om att se till att man får den bästa platsen, utan om att se till att man inte alltid får den sämsta platsen. Att inte göra våld på sig själv genom att ge tills det gör ont och skadar fast man kanske inte ens får uppskattning för det. Eller för att man får uppskattning för det, och så är det så man hittar sitt eget värde, att få uppskattning genom att ge och ge och ge tills det blöder.

Jag är ibland för snäll, och med för snäll menar jag för snäll för mitt eget bästa. Inte som i att jag hindrar mig själv från att få bästa platsen, utan som i att jag inte mår bra av det. Att jag ger för mycket av mig själv, att jag offrar mig själv, att jag så gärna vill att andra ska må bra (och kanske kanske gilla mig lite för att jag får dem att må bra). Jag är också självisk och lat och vrång men jag är ganska snäll.

Jag håller med om att det är bra att vara snäll. Det borde vara mer av ett mål. Vi borde vara snällare. Men jo, det finns en gräns för vänlighet. Och den handlar inte om hur jag framstår, utan om hur jag mår.

Sätt på din egen syrgasmask först, för annars kan du inte hjälpa andra — men hjälp dem absolut sen. Och om du vet att du är bra på att hålla andan kanske du faktiskt kan hjälpa dem först, men inte hur länge som helst.

2 kommentarer leave one →
  1. Sofia permalink
    12 april, 2016 2:55 e m

    För mig är dumsnäll mer om man t ex låter bli att säga något till någon för att den personen kanske skulle bli ledsen just då men att i det långa loppet är en bra sak att ha fått veta.
    Så jag känner inte alls igen mig i definitionen av dumsnäll som Kristofer beskriver, men snäll är något jag också verkligen vill vara.

    • 13 april, 2016 12:18 e m

      Du tänker att det är lite som fulsnygg? Jag tror inte att det generellt används så, men jag fattar hur du tänker.

Kommentera

