Skip to content

Jämställdhetsundersökning

30 mars, 2016
tags:

Snodde häromsistens en liten jämställdhetsundersökning hos Cinderalley, som i sin tur också snott den. Som det brukar vara.

STÄD: Vi försöker få till gemensam städning varje helg, och då delar vi upp det på ungefär samma sätt. Eftersom jag mest jobbar hemma går jag nog och plockar lite mer ibland (särskilt om jag pratar i telefon, jag vet inte varför det gör att jag vill gå runt och vattna och plocka) men jag kan också lämna saker som jag tycker han har stökat fram.

MAT & DISK: I teorin lagar vi mat varannan gång, men det blir kaos i perioder. Innan var det den som inte lagat mat som skulle diska, men med diskmaskin kan det variera lite vem som plockar i och ur. Antagligen också jag lite oftare om jag är hemma och stör mig på köket, men sen hojtar jag om rättvisa och strukturer och så får han göra det några gånger.

TVÄTT: Vi har varsina tvättkorgar och kör vår respektive tvätt men slänger med varandras grejer om de antingen hamnar där eller någon har brist på nåt. Jag är nog bättre på att komma ihåg att tvätta mina grejer i vettig takt så ibland tar jag något lass av hans grejer också.

RÄKNINGAR/RÄNTOR/EKONOMI: Vi är ju gifta och har väl rent juridiskt gemensam ekonomi, men vi har inga gemensamma konton. Vi delar på alla hushållsutgifter rakt av, och har ett gemensamt sparande för husvård och roliga saker. Om någon får ta någon större kostnad, typ Ikea, så antingen för den andra över hälften eller tar nästa stora grej om det är ganska nära i tid.

ÖVRIGT: Det som ofta stör mig, och många andra, är väl det som kallas projektledande, att vara den som puttar igång saker. Det kan ju vara en personlighetsgrej men är ofta också en genusfråga. Men vi pratar om det, både när jag är irriterad och generellt. Och det tror jag är viktigt både om det och om de andra sakerna, att vi båda är medvetna om våra beteenden och om fallgropar och försöker att både prata om dem och jobba på dem. Och det funkar olika bra, men det är i alla fall på bordet.

Kommentera

