Skip to content

Internet-beach 2016

26 mars, 2016

Under de separata kunskapsspåren på Webbdagarna var ju jag instängd i min egen sal där jag modererade, men jag hörde att det var ett av dem där det pratades om att slimma sin sajt och förbereda sig för Beach 2016. Med medföljande metaforer.

Först blev jag ju irriterad för hela beach-grejen. För — suck. Varför fortsätter vi tjata om det här? Alla kroppar får vara på stränder, i vattnet, i en baddräkt, osv. Man ska inte behöva se ut på ett visst sätt och man ska inte behöva plåga sig hela våren för att våga bada, för fan vad najs det är att bada.

Men sen också: Till och med om vi tänker att vi måste fixa om våra sajter för sommaren 2016 så är det inte alla som vill hänga på stranden! Det är inte alla som tycker det är najs att bada, och även om jag inte förstår dem så finns de, och de kanske är dina kunder. Dina verkliga kunder kanske metaforiskt föredrar att sitta inne med fördragna gardiner. De kanske inte vill ha en slimmad monokrom sajt. Eller så bor de i Australien och har sommar först om ett år. Eller året runt, för den delen.

Det blir liksom fel på alla sätt. Nej, alla måste inte bli smala och vältränade för att få vara på stranden — och alla sajter kan inte funka likadant.

Temat för Webbdagarna i år var ”Kunden i fokus”. Och med kunden i fokus så ska man varken tjata om Beach 2016 bokstavligt eller metaforiskt. Man ska fundera på vem ens kund är, anpassa sig till dem, och ta en bulle. Eller en chia-smoothie. Eller en Jolt-Cola. Whatever.

No comments yet

Kommentera

