Skip to content

Bokutmaningar december 2015, del sex

7 januari, 2016

Vi behöver inte låtsas om att det varken är december eller 2015, ok? Men jag tänkte göra klart på ren princip.

#pocketshopjulutmaning

Första läsupplevelsen
Jag lärde mig läsa väldigt tidigt, så jag vet inte riktigt, men jag har ett tydligt minne av att sitta på dagis i en soffa och läsa någon bok som är i samma format som Pettson eller så. Tror inte det var just Pettson, dock.

Den läskigaste bok jag läst
Jag minns att jag läste Tommyknockers av Stephen King när jag var ganska liten, vilket var dumt, och tyckte den var gravt obehaglig. Sen läste jag Hanteringen av odöda ensam i ett tomt (alltså även omöblerat) hus mitt i vintern med skog runtomkring, vilket var väldigt väldigt dumt.

En författare jag beundrar
Margaret Atwood.

En bok med fantastiska miljöbeskrivningar
Hm. Jag kommer inte på någon på rak arm… Den första jag kommer på är en som jag inte minns namnet på. Jag vill säga att det var av A.S Byatt men det kan vara hallucination också.

En bok med en riktigt bra twist
Nä men det kan man väl inte avslöja. Hallå. Kanske den Agatha Christie-n där berättaren är mördaren?

Hundöra eller bokmärke?
Bokmärke — som kan vara lite vad som helst i papper — eller lämna boken öppen upp och ner, vilket också gör folk vansinniga. Men inte vika i böcker. Viker gör man i kataloger!

En bok jag hoppas få i julklapp
Jag önskade mig The Shepherd’s Crown, Terry Pratchetts sista bok, och fick den också. Jag läste den över nyår och snörvlade lite.

the-shepherds-crown

#bokhorajulutmaning

Ett citat ur en bok
“Falling in love, we said; I fell for him. We were falling women. We believed in it, this downward motion: so lovely, like flying, and yet at the same time so dire, so extreme, so unlikely. God is love, they once said, but we reversed that, and love, like heaven, was always just around the corner. The more difficult it was to love the particular man beside us, the more we believed in Love, abstract and total. We were waiting, always, for the incarnation. That word, made flesh.

And sometimes it happened, for a time. That kind of love comes and goes and is hard to remember afterwards, like pain. You would look at the man one day and you would think, I loved you, and the tense would be past, and you would be filled with a sense of wonder, because it was such an amazing and precarious and dumb thing to have done; and you would know too why your friends had been evasive about it, at the time.

There is a good deal of comfort, now, in remembering this.”
― Margaret Atwood, The Handmaid’s Tale

Bok jag lämnar framme när jag får besök/Bok jag gömmer när jag får besök
Det här är två olika frågor som jag slår ihop och ger samma svar på: Skiter i sånt. Eller, jag brukar plocka undan böcker när jag städar, om de är fysiska böcker. MEn jag skulle inte ta undan eller lägga fram någon specifikt för påsyn.

Ett land som jag inte har läst några författare ifrån
Det är nog pinsamt många.

Såg fram emot att läsa 2015
Ovan nämnda Pratchett. Annars nog inget specifikt.

Ser fram emot 2016
Jag är så dålig på att komma ihåg vad som kommer när, men att läsa mycket, att bokklubba, att skriva själv.

Litterära nyårslöften?
Faktiskt relaterat till en fråga ovan – jag vill bli bättre på att läsa böcker från icke-väst-länder.

(Del ett, två, tre, fyra, fem.)

One Comment leave one →
  1. Joanna permalink
    7 januari, 2016 7:02 e m

    Om du inte läst Americanah än är det en sjuuuukt bra bok från en icke-västerländsk författare. Även En halv gul sol är väldigt bra, av samma författare.

Kommentera

