Skip to content

Jo men typ julklappstips. Eller nåt. Pebble!

5 december, 2015

Jag har köpt nåt slags tidig julklapp till både mig och Handendär. En Pebble!

12269742_511163302394707_669179760_n

Handendär hade en av de allra tidigaste Pebblarna, när smartklockor fortfarande var en ganska nischig nördgrej. Han har sedan dess uppgraderat till en Pebble Time, och har tyckt i säkert ett år eller mer att jag också borde ha en.

Framför allt för att han vill att jag ska sluta missa hans samtal. Jag har i princip alltid ljudet avstängt på mobilen. Ringsignaler kan störa och paja intervjuer och inspelningar och då är det enklare att ha tyst som gundinställning och slå på ljudet då och då, istället för att kanske glömma bort att stänga av. Men det innebär att jag inte alltid hör samtal eller SMS, särskilt om jag är hemma och inte har telefonen i fickan. (I och för sig inte heller någon garanti, för jag stänger ofta av vibrationerna också.)

Har jag berättat om när han fjärr-blinkade med lampor hemma för att jag inte svarade i telefon?

Men nu ska min handled vibrera när folk vill mig saker. Och så kan jag snabbt avgöra om jag ska ignorera dem ändå. Och så kan jag välja om jag vill att min klocka ska se ut som Big Ben eller en ubåts-panel eller något helt annat.

Den nya runda modellen är rimligt tunn och anonym och lätt. (I gengäld har den kortare batteritid och är inte vattentät, som de äldre, så om det är viktigt kanske du ska välja någon av dem istället.)

Jag är inte särskilt van vid att ha klockor. Men den här kan fylla en funktion, plus mäta sömn och steg och göra lite olika praktiska saker, så vi får hoppas att den inte bara var en dyr och dum leksak.

(Dock bra mycket mindre dyr än Apple-klockan. Alltid nåt.)

Och den skickas ganska fort, om du vill skämma bort någon.

Är tyvärr inte sponsrad. Men god jul, eller nåt.

Kommentera

