Skip to content

Pass och passera

28 november, 2015

Mitt pass känns annorlunda i fickan. Jag har alltid varit medveten om allt det ger mig som många saknar, men just nu känns det lite extra när jag lämnar fram det. Passets färg och min färg gör att de inte tittar extra noga. Jag håller i det någon sekund extra innan jag stoppar undan det. Känner på det.

Handendär blir extrakollad, nästan jämt, men även om vi skämtar om hans skägg så vet vi att det handlar om en kombination av slump och en väska med massa sladdar och elektronik. Skägget är rött, mannen är rosa och fräknig.

Mamma hade främlingspass ett tag. Ett utan land. Som säger att någon går i god för att hon finns och får finnas och får resa. Jag var tvungen att kolla upp om det fortfarande finns, och det gör det. (Läs mer hos Migrationsverket.) Sen fick hon ett svenskt, ett som godkände och skyddade.

Det är snart 34 år sen hon kom hit. Hon fick komma, även om det var krångel och byråkrati och intervjuer och fan och hans moster.

Jag finns, och har mitt pass och alla de rättigheter det ger, för att hon fick komma hit. Fyra av mina tio syskonbarn finns för att min bror också fick komma. (Handendär finns för den delen för att hans mamma fick komma hit men det kanske inte var så krångligt med det finsksvenska 1982.)

Jag rotade fram mitt pass ur en låda och lämnar fram det för att hälsa på mina föräldrar. Jag tänker på slängda pass, nekade pass, främlingspass, rätt pass, fel pass. På allt jag fått gratis, på allt jag kan lita på och räkna med.

Och på allt jag inte längre litar på. På vad som händer omkring oss.

När vi åker hem vet jag att jag kommer in igen. Passets färg och min färg. Och jag kommer lägga det i en låda och känna lite lite annorlunda.

Kommentera

