Skip to content

Årets julklapp är frustration

24 november, 2015

OK, årets julklapp är robotdammsugaren. Kristofer Ahlström skriver lite roligt om att RUT-sänkningen kompenseras med en Roomba, typ. Eller kanske snarare om allt vi tycker att vi inte har råd med, oavsett om det handlar om samhällsinsatser eller hushållsinköp. Då är sjutusen på en liten brumbrum sugsug kanske lite märkligt.

Men det som är grejen med en robotdammsugare är ju att det är typ som att ha en ganska lat städare hemma. Som viftar lite. Eller, ja, som att man outsourcar sina egna latare dammsugningar, när man viftar lite.

Beroende på modell och hem kan deras framfart hindras av trösklar, låga möbler, möbler med ben, djur, smutstvätt, med mera. Man måste kratta för dem. Så det håller väl hemmet lite sådär generellt lite renare, särskilt om man har pälsdjur (ehem) och gillar smulig mat (ehem) men det krävs fortfarande en icke obefintlig insats.

Dammsugning är en sån där grej som man lätt skjuter på för det känns så jäla jobbigt, man måste TA FRAM den och man måste DRA DEN men egentligen är det ju bland de enklare grejerna. Typ. Så vi tar in teknik, som gör att en av de enklare bitarna av städningen inte längre kräver fysisk handpåläggning — men som i sig själv kräver fysisk runtomkring-handpåläggning för att kunna göra sitt jobb.

(Ska man dessutom göra något slags djupare strukturell analys så är det väl ganska vanligt att det är kvinnor som gör det där småplockandet och fixandet. Den biten som blir kvar.)

Därmed inte sagt att jag inte lite skulle vilja ha en robotdammsugare. Jag har ju katter och gillar smulig mat och är lite lat. Men jag kan inte motivera den mängden pengar på något som eventuellt inte skulle kunna fixa vardagsmaintenance i mitt hem utan att jag gick både före och efter och fixade det den inte klarar.

3 kommentarer leave one →
  1. Silhelmina permalink
    24 november, 2015 1:26 e m

    Jag köpte en robotdammsugare till 700kr, för det tyckte jag jag kunde lägga för att testa och om det funkar för mig köpa en bättre. 1) Den är helt okej. Den suger upp katthår och smulor och kattsand och grus och släpar runt på random kattleksak som hittades så katterna springer efter och blir livrädda när den vänder och åker mot dem. 2) Den kör fast. Fastnar i sladdar (alla hem har väl sladdar, eller?), mattor, eller åker över tröskeln in i köket och så kommer den inte ut igen för tröskeln är 4mm högre på den sidan. Efter ett tag fattar den att den är fast (om den inte är fångat i köket, då, då är den inte fast) och piper om hjälp. Den heter Joe, ”Joe ropar på hjälp” händer i åtta av tio fall den körs. 3) Jag har slutat använda den för att jag orkar fan inte plocka, ta undan alla hinder, lyfta sladdar, ställa tunga saker i dörröppningar så den inte ska fastna, mm. Tanken var att jag skulle ha den bara i hallen där kattlådan finns och grus finns, men jag orkar ju inte plocka där heller. Det är lättare att bara ta stora dammsugaren och sparka undan kängorna och sedan sparka tillbaka dem i en hög.

  2. 24 november, 2015 9:41 e m

    Don’t know if I could justify the cost (especially for my tiny apartment) BUT possibly I could pretend it was a pet which would add to the value?!

Kommentera

