Skip to content

Vanligt folk

22 september, 2015

Ibland blir jag lite fascinerad av nåt slags klassförakt som kan florera bland människor (gärna journalister) som i övrigt ser sig själva som medvetna och reflekterande – och som faktiskt jag också i övrigt skulle säga verkar rimliga. Det är som en blind fläck. Det är helt okej att prata nedlåtande om ”den sortens människor” som åker på charter, eller att skämta om att kasta sten i glas-trailers, eller att prata om ”white trash”. (Utöver den rasistiska ton som också ligger i det uttrycket historiskt.) De pratar om folk från landet, folk i kassan, folk som går på Komvux, folk som röstar på det ena eller det andra sättet, folk som är lite tacky, och tycker det är helt okej att bara svepande pytsa ihop folk och anta att alla är med på att de är lite mindre värda och lite mindre smarta och lite mindre okej.

Alltså, vi tror ju på allas lika värde och så, men liksom, de läser ju dussindeckare. Eller har Foppatofflor. Eller åker till Gekås. De har ju i princip bett om att bli hånade. Det är inte alls samma sak. Det är lugnt.

Mycket som man hånar kan vara sånt som man själv gör också! Men liksom, man skäms lite för att man gör det, eller gör det ironiskt, eller ibland till och med stoltserar med att man gör det. För man är ju inte en Sån Som. Inte egentligen.

Det är klart att jag också är en snobb många gånger. Men jag försöker att reflektera över vad mina åsikter föds ur, och vara medveten om mina tankar och reaktioner. Och att inte auto-dissa saker bara för att distansera mig själv från — vadå, egentligen? Vad är det jag behöver vara tydlig med att jag inte är, liksom?

(Ja, det är klart att det låter fånigt att säga att jag inte åkte till Gekås ironiskt förra året. Men det var faktiskt inte det! Jag ville se en jättestor knasbutik! Och ha road trip! Och köpa fryspåsar och disktabletter och balsam!)

5 kommentarer leave one →
  1. Andreas Tassinari permalink
    22 september, 2015 11:52 f m

    Lustigt ändå att du markerar att Gekås är en ”knasbutik” och att du bara handlade ”fryspåsar och disktabletter och balsam”.

    Varför gör du det?

    • 22 september, 2015 12:28 e m

      Knasig som i jättestor och jättevarierad, menade jag! Finns inte så många jättevaruhus där det går att köpa både fiskespö och kläder och barnvagn och garn och motorsåg på samma ställe. Jag köpte också en ångmopp och två cardigans och godis och lite blandade saker, men sakerna jag tog upp var de saker jag hade på min lista specifikt, för att jag visste att de fanns i stora förpackningar till bra pris.

  2. Martin permalink
    22 september, 2015 1:43 e m

    Detta är en viktig observation av en grupp som egentligen är en ekonomisk klass i sig, koordinatorklassen, som Barbara och John Ehrenreich först skrev om och som Michael Albert och Robin Hahnel har använt som grund för sin klassanalys. Klassen består av de högre tjänstemän och ingenjörer, chefer och företagsledare som inte nödvändigtvis äger någon större andel kapital, men ändå sitter i en position av viss makt och frihet i sitt arbete. Journalister tillhör denna klass i den mån de har eftersträvansvärda och bemyndigande jobb, och fria, behagliga arbeten. För att etablera sig kulturellt strävar koordinatorklassen efter att vara kompetenta, informerade, smarta och sofistikerade och föraktar arbetarklassen som får utgöra motpol till dessa egenskaper. Detta tror jag är grundläggande för den som vill förstå samhället, men koordinatorklassen förbises ofta, då både högern, och vad vi kan kalla ”koordinatorklass-vänstern” har ett intresse av att förbise den.

  3. 27 september, 2015 6:34 e m

    Intressant att du tog upp det. Jag bloggade idag om att jag varit på Thuns (uppländsk minivariant av Gekås) och jag har all respekt för människor som åker till sådana ställen, men jag upplever miljön som tokjobbig. Tyvärr tror jag att miljön gör att människor beter sig på ett löjeväckande och ibland irriterande sätt.

Trackbacks

  1. 2015 i bloggen | Julia Skott - pangbrud och skjutjärnsjournalist.

Kommentera

