Skip to content

Stöld eller erfarenhet?

20 augusti, 2015

Ibland så har jag känt mig lite som en bluff för att jag i samtal upprepar saker som jag hört eller läst, som att det var min egen kunskap. Att jag liksom verkar smartare än jag är för att jag råkar kunna en grej.

För ett par veckor sen insåg jag att det är det som kunskap är. Att man tillskansar sig nya fakta. Man hör nåt, man kollar upp om det verkar stämma, och sen har man det som en ny kunskapspunkt i hjärna.

Jag vet saker för att jag har lärt mig dem, inte för att jag har snott dem av någon. Jag har samma rätt att veta och säga saker som den som sa det innan mig. The fuck, hjärnan, vad håller du på med?

3 kommentarer leave one →
  1. Amanda permalink
    20 augusti, 2015 2:23 e m

    Jag känner tvärt om, att jag vet en massa grejer, men att jag inte vet HUR jag vet det. Och att jag därför måste kolla upp om de verkligen stämmer. Har f.ö. en kollega som ofta berättar något superövertygat och under tiden kommer på att det inte alls stämmer utan nog bara var något hon hade drömt. Tex. att hennes mammas kollega på kommunförvaltningen gift sig med Puff Daddy.

Trackbacks

  1. 2015 i bloggen | Julia Skott - pangbrud och skjutjärnsjournalist.

Kommentera

