Skip to content

Nerples

21 maj, 2015
tags:

Jag har nästan helt gått över till mjuka behåar av sport/topp-typ. De är bekvämare, och de passar hela månaden oavsett hormoner eller hur känslig jag känner mig. (Häromdagen tänkte jag att jag skulle ha T-shirt-BH och hamnade i nåt slags irriterande Guldlocksituation – den ena var för liten och gav mig quad-boob, och den andra var för stor och tuttarna ramlade omkring. Måste ha prickat in precis fel dag i månaden.)

Samtidigt så gör de att jag funderar på vad som är okej. Dels är det själva grejen med hur bröst ”ska” se ut, att man ska ha en viss form och rundning och höjd, att man ska optimera eller fejka ett visst utseende, samt att jag borde göra det bästa av tuttarna för att kompensera resten av kroppen eller åstadkomma ”rätt” silhuett. Bröst som ser lite större ut gör att midjan ser lite mindre ut, bla bla bla.

Men också det här med bröstvårtor. Vi får lära oss att det är fel att man kan ana bröstvårtornas konturer, framför allt om man är kvinna. Det är oanständigt och det är oprofessionellt. Men varför? Är det hela grejen med att de uppfattas som sexuella? Någon idé om att bara upphetsning orsakar styva bröstvårtor? Eller att man påminner om att kvinnor har bröst? Är det att jämställa med djupa urringningar? Varför?

Vissa dagar orkar jag inte bry mig. Andra dagar orkar jag inte känna mig obekväm och har ett plagg där de inte märks. Men, liksom… vad är grejen? Bröstvårtor, man. I princip alla har dem. Kan vi tagga ner lite?

One Comment leave one →
  1. Tanja permalink
    21 maj, 2015 3:41 e m

    Bröstvårtor alltså… Diskuterade länge med diverse vänner varför skyltdockor ”alltid” har styva bröstvårtor och svaret från mina (manliga) vänner var ju att var snyggt. Sexigt. Sen att de inte brukar ha huvuden är väl nån form av prioritering, eller?

Kommentera

