Skip to content

Den lilla lilla gumman i den lilla lilla stugan

17 maj, 2015
tags:

Jag kommer på mig själv ibland med att hänvisa eller vilja hänvisa till huset som en liten gul låda eller typ ”stugan”. (Har nog inte kallat det för stugan mer än i mitt huvud eller till Handendär, men kanske?) Delvis handlar det om att det faktiskt är en liten gul låda. Huset har ett fotavtryck, eller vad man ska kalla det, som är ungefär 70 kvadrat, kanske 80. (Huset är 67 kvadrat men sen är det ett litet bihang med en veranda ovanpå ett före detta garage.) Det är inte jättemycket hus. Och den känns lite som en stuga, som nåt slags mysig sommarstuga med en brasa och lite nötta golv och små skrymslen och en liten plätt gräs på baksidan och så. På ett bra sätt, jag tycker jättemycket om min lilla stuga.

Men jag har insett att det också handlar om vad jag tror är ett undermedvetet behov att förtydliga att ”hus” inte betyder att det är någon stor villa. Vi är inte två barnrumpor i en flådig niorummare, typ. Det är ett jättefint hus men det är mer en stuga än en villa, även om det nu är en villa.

Samtidigt är det ju jättefånigt. Vi har ju faktiskt köpt ett hus för några miljoner, även om det är både mindre hus och färre miljoner än många andra i Stockholm.

Det är så märkligt, att det så ofta är viktigt att förtydliga — att själv vara med och kunna kontrollera vad det är för bild av en som folk får, hur de tolkar fakta om en. Att om man säger att man har en bil så ska man antingen säga att det är en BMW årets modell, eller att det är en skrothög som man har ärvt. Men helst inte låta personen själv avgöra vad ”bil” eller ”hus” eller ”semester” betyder.

Kommentera

