Skip to content

Venedig, dag tre

13 maj, 2015
tags:

Dag tre hade vi tänkt ta oss an Murano, Burano och Lido. Murano är glas-ön, Burano den lite mindre kända spets-ön, och Lido en strand.

Murano var jättefint, förstås, för det är allt. Men det var också ballt att få en förevisning av glasblåsande och skulpterande, även om man sett det förut.

Glasblåseri

(Det där är inte en snigel, som Handendär trodde först, utan benen på en häst.)

Men också glasmuséet, där det fanns både glasets historia i stort och Venedigs glashistoria mer specifikt. Det är alltid lika intressant att inse hur lite man vet om saker, och få en helt ny förståelse för vissa former eller färger eller trender eller tekniker. Jag gillar när jag kan få en ny uppskattning även när jag fortsätter att inte gilla något rent estetiskt. Och så gillade jag allt knasglas. Och den här glaskronan — sju meter hög, fyra meter bred. Tjo.

Glasmuseet

Kan varmt rekommendera.

Sen insåg vi att vi inte orkade försöka stressa till Burano och att det kanske ändå var för sent, utan vi tog båten till Lido. Och där möttes vi av massa människor på väg bort och började nästan fundera på vad som hände, det kändes som i en katastrofrulle när hjälten försöker ta sig mot strömmen för att rädda hunden, men det blev snabbt uppenbart. Mörka moln och blåst och ösregn på väg och vi vände och gömde oss på en restaurang medan det öste ner utanför. Helt okej avbrott.

Lido

Sen begav vi oss hem, mätta och ändå ganska belåtna med dagen. Jag hade velat sen Burano men det kan få bli nästa gång. Och så hittade jag ett till av alla hundra tusen vykort som stan erbjuder.

himmel

Akta så jag inte gör världens längsta tyngsta blogginlägg som bara är fullt av hundra tusen bilder på Venedig.

No comments yet

Kommentera

