Skip to content

Projekt Nytt Liv

22 april, 2015
tags:

Det här blogginlägget dök upp i mitt flöde. Mattias Bergman ska – ja, först så fokuserade jag på det här med att skola om sig till nåt helt nytt, men när jag läste om det så var det ju om nåt slags bredare identitetskris (obs, hans ord) och att försöka börja om och bygga nytt på ett gäng olika områden.

Vissa dagar kan jag känna att ”identitetskris” är mitt mellannamn. Jag undrar om jag borde göra något annat, något bättre, något vettigare. Om jag borde hitta ett annat jobb, en annan bransch, hitta någon (till) hobby, bli bra på något, se världen, flytta någon helt annan stans, ge alla mina pengar till någon eller något bra.

Men just det där med att skola om sig är ju en konkret grej jag funderar på ibland, när jag har en dålig dag. Jag brukar skoja att jag inte duger till så mycket annat än det jag gör. Handendär svarar ibland att jag är ju bra på saker, men jag invänder då att de flesta av dem är sånt som mest funkar till ganska angränsande områden, typ kommunikation eller PR eller så.

Vissa möjliga yrken valde jag bort för att jag vet att de skulle nöta ner mig för snabbt, för att jag skulle försöka förändra systemet eller världen och bli vansinnig. Andra för att de inte ligger för mig. Eller för att det inte finns så mycket faktiska pengar i dem. Eller för att, ja, alla möjliga anledningar som folk brukar ange för att välja bort jobb.

Så jag vet inte. Om jag skulle skola om mig kanske jag skulle behöva en syokonsulent först. Vet inte om det finns nån sån för trettinåntings.

Och så måste jag övertala Handendär att försörja mig, eftersom jag har helt slut på studiemedel. Om jag inte skiter i oddsen för att kunna försörja mig själv efteråt och tar folkhögskolepotten och sadlar om till keramiker eller vävare eller nåt. Det lockar också ibland.

2 kommentarer leave one →
  1. Silme permalink
    22 april, 2015 4:46 e m

    Karriärcoach heter det för vuxna och man får gratis rådgivning från såna, nån kvart eller halvtimme eller så, via de flesta fackförbunden. Annars kan man projsa själv. Jag ska till en sådan men någon annan betalar, så jag kan ju säga om jag tycker det var matnyttigt. (Och sen kan du ju alltids kolla om du har tillgång till någon form för rådgivning via evt medlemskap i saker.)

    Jag har fö sökt högskoleutbildningar och ÅNGEST OCH IDENTITETSKRIS.

Trackbacks

  1. 2015 i bloggen | Julia Skott - pangbrud och skjutjärnsjournalist.

Kommentera

