Skip to content

Ryska påsken – så funkar det!

13 april, 2015
tags:

Nån kommenterade igår att rysk påsk lät intressant, så jag tänkte att jag kunde berätta lite.

Det handlar alltså om skillnaderna mellan den gregorianska och julianska kalendern, som innebär att man beräknar lite olika när påsken ska infalla. (Det handlar om olika åsikter om när vårdagjämningen faktiskt är.) Jul och nyår är bara förskjutna, men påsken dansar omkring. Vissa år är den ortodoxa och vanliga påsken samtidigt, ibland inte. I år var det en veckas skillnad.

För mig är påsken lite viktig av två skäl. Det ena är att det var en av de gånger på året som vi hade bäst chans att samlas hela familjen. Fem barn med fler och fler respektive och egna barn, svärföräldrar och andra planer och så vidare, och då var julen ganska rökt för att få ihop alla på samma ställe. Men påsken var inte lika viktig – och då blev den viktig för oss istället. Lite samma sak gäller nu, att det brukar funka att få hem vänner på påskfirande. (I och för sig funkar det ganska bra även på svenska påsken, eftersom svenskar för det mesta firar på lördagen.)

Det andra skälet är maten. Till rysk påsk hör förstås ägg, som vi pickade mot varandra under mycket hojtande och konflikt, men framför allt pascha och kulitj. Pascha är sötad färskostmassa, som jag har gett recept på i kommentarerna här, och kulitj är saffransbröd. Båda lite småbökiga att tillaga, så de görs bara till påsk. (Jag gör alltid dubbel sats kulitj, så det brukar finnas några kvar i frysen att lyxa till det med under våren.) Det är väldigt roligt att nästan alla som får smaka blir väldigt förtjusta i båda två. En ettåring och en halvtåring blev båda stormförtjusta i pascha och satt och gapade stort igår.

Egentligen ska kulitjerna tas med till kyrkan och välsignas, och så ska man byta med andra familjer som har lite andra recept, men jag går ju inte i kyrkan även om jag skojar mycket om att den ortodoxa påsken är den riktiga. Och så ska man säga att Kristus är uppstånden, han är i sanning uppstånden – och det gjorde vi ju i och för sig, jag och storebror, men kanske inte på så mycket allvar.

Påsken fortsätter vara fin och viktig. Jag gillar traditioner. Och så länge folk fortsätter att komma tänker jag nog fortsätta att bjuda in.

Jag har skrivit lite mer om påsk här också.

Kommentera

