Skip to content

En la bibliotéca

5 april, 2015
tags:

Apropå hemkänsla — ett rum som fått vänta lite på i-ordning är biblioteketet. (Men smaka på det ordet. Biblioteket. Ryser av välbehag.) Böckerna var uppackade och i bokhyllor ganska raskt, men sen har det i omgångar blivit så att saker hamnar där allt eftersom vi fixar annat. Och eftersom det inte är ett rum där vi hänger hela tiden så har det inte varit så prioriterat.

Men nu. Äntligen. Överhyllorna är snart på plats allihop, det ska in en hög CD-hylla i mitten där alla Star Wars-gubbarna ska stå, och så har jag börjat det övermänskliga projektet att alfabetisera.

Biblioteket

Har redan hunnit vilja ge upp ungefär fem gånger, och har bara kommit till typ I-J på skönlitteraturen. Och hittar hela tiden böcker som jag missat bland de osorterade. Kaoz.

I förra lägenheten var böckerna lite utspridda i olika bokhyllor i lägenheten, efter lite olika kategorier. För kanske ett-två år sen fick jag något slags ryck och sorterade om skönlitteraturen efter färg. Alltid varit nyfiken på hur det skulle vara och behövde nåt att göra. (Jag skojade med Handendär att jag behövde göra nåt, typ sortera om böckerna eller måla taket eller ta en älskare. Han föreslog böckerna.) Sen orkade jag inte riktigt sortera tillbaka dem igen, även när det kändes lite väl fixigt. Det var snyggt, men typ som att det sa nåt om mig som jag inte egentligen höll med om? Jag försökte hitta en bild för jag kan svära på att det finns nånstans men jag orkar inte leta. Föreställ er vägghyllor med färgsorterade böcker bara.

Nu har jag tagit en paus för det är ansträngande och lite dammigt. Men strax ska jag väl upp igen. Stärkt av te och påskgodis.

No comments yet

Kommentera

