Skip to content

Tandtankar.

28 mars, 2015
tags:

Tanden är borta och gropen börjar läka. (Jag är ganska duktig på att bara tugga på andra sidan, men några gånger har saker halkat över och tryckt till lite. Det var inte så skönt.)

Nu börjar jag fundera på gluggen. Jag räknar kallt med att jag typ alltid kommer att peta på den och tänderna runtomkring med tungan, och se lite lagom intelligent ut medan jag gör det, men jag hade inte riktigt föreställt mig hur det skulle se ut och jag har upptäckt att jag inte vet om jag är helt bekväm med den.

Vi lär oss att associera tänder med socioekonomisk status. Visst, saknade eller missfärgade tänder påverkar självklart utseendet, men det är också en generellt accepterad markör för dålig ekonomi och hälsa. Och även om den här glipan bara syns när jag gapar jättestort, så stör det mig att jag ser den och genast får jobbiga associationer. Alltså – det stör mig, och det stör mig att den stör mig, om ni fattar. Det är bara en utdragen tand, men jag blir liksom orolig för att folk ska Tänka saker om mig. Hur töntigt är inte det?

Har också läst på om proteser och implantat, och lärt mig att för bara dryga fyrtio år sen var det femton procent av befolkningen som var helt tandlös. Idag är det mindre än en procent. Femton procent! Fatta. Hej välfärden, jag gillar dig.

I mitt fall är alltså huvudplanen att gluggen får fortsätta vara glugg. Den syns som sagt inte till vardags, och mjölktanden var så pass mycket lägre än de andra tänderna att den inte utförde något särskilt tuggarbete och därför inte saknas. En brygga skulle kräva att de omgivande tänderna slipas ner och det vill inte tandläkaren göra med friska tänder om det inte verkligen behövs, och ett implantat betyder att en titanskruv ska borras ner i min käke och det slipper jag helst. Både för tandläkarskräcken och för att det kan medföra komplikationer.

Jag är dock lite sugen på något slags guldtand som jag kan haka fast, men det är ganska bökigt, så det kanske mer får vara en dröm. (Skrev guldtant först. Nån sån vill jag inte ha i munnen.)

Jag kan dock inte avgöra hur mycket av det här som bara är att jag ska vänja mig, och hur mycket som är legitimt obehag. Och så vet jag inte om jag ska handla utifrån mina egna nojor kring andra människors associationer och antaganden.

9 kommentarer leave one →
  1. Silme permalink
    28 mars, 2015 1:07 e m

    Jag har också en glugge. Det.. kändes jättejobbigt i början, men såhär 20 månader senare har jag vant mig. Dock fastnar ibland saker som typ nötter där och det är dumt. Altså typ en halv mandel eller liknande. Aj. Min syns om jag ler, men efter att jag fick den har jag blivit väldigt glugg-medveten och upptäckt hur många jag känner som har en saknande tand. Av typ samma orsaker som du: Nej till brygga pga friska tänder runt, nej till implantat pga komplikationer och annat dumt, och ibland helt enkelt en kostnadsfråga. Men iallafall, de har ju haft sina gluggar hela tiden och det är först nu som jag aktivt börjat tänka på det som jag upptäckt det. Folk flest går förmodligen runt och märker det inte, så det är absolut i ens eget huvud.

    • 28 mars, 2015 1:18 e m

      Säger du att jag kommer gå och stirra folk i munnen nu? =D

      Men bra att veta! Tack.

      (Och ja, satan vad dyrt det är med proteser och implantat, upptäckte jag.)

  2. hippiemamman permalink
    28 mars, 2015 2:38 e m

    Jag har också en mjölktand kvar som det än så länge inte är några problem med så jag hoppas att den sitter kvar länge.
    Känner mig väldigt obekväm med om jag ska ha en glugg där, särskilt som det kommer att synas tydligt när jag ler. Har alltid tänkt att jag ska skaffa en ersättningstand men har inte läst på. Kanske är en mindre bra idé?
    Det är trist att tänderna ska vara en sån statusgrej… 😕

    • 28 mars, 2015 2:40 e m

      Min rök ju för att den började bråka, annars hade den fått sitta kvar. Om den syntes mycket mer skulle det kanske kännas mer givet att åtgärda?

  3. tandlös permalink
    29 mars, 2015 2:16 e m

    Jag har två mjölktandsgluggar som inte syns till vardags och som inte stör mig. Har tänkt som du angående olika fejktandsvarianter och kommit fram till att det får vara såhär.

  4. Sofia Nyberger permalink
    3 januari, 2016 1:51 e m

    Har en mjölktandsglugg (den femte framifrån) i övre vänstra käke och på motsatt sida sitter en till som sakta men säkert blir alltmer ofräsch… Vet inte än hur det ska bli med implantat och dyilkt, men dyrt är det. Vilken tand är det du saknar?!

    • 3 januari, 2016 1:52 e m

      Jag saknar den näst närmast hörntanden vänster undertill.

Trackbacks

  1. Åååkej | Julia Skott - pangbrud och skjutjärnsjournalist.
  2. 2015 i bloggen | Julia Skott - pangbrud och skjutjärnsjournalist.

Kommentera

