Skip to content

Dream dream dream

24 mars, 2015
tags:

Jag tror ju att drömmar är typ hjärnan som skakar omkring saker som den har tagit in eller funderat på eller behöver tugga klart. Det behöver inte nödvändigtvis vara jättemeningsfullt, även om jag har återkommande stressdrömmar som kan avslöja för mig att det är lite för mycket på en gång eller för den delen att jag ska resa snart, ifall jag hade glömt det. Ibland drömmer jag att jag är jättearg på folk och försöker skrika på dem, och så kommer det inte ut någonting och då misstänker jag att kroppen försöker skrika på riktigt. Ibland drömmer jag att jag försöker springa och det går sjuuukt segt, då tror jag att kroppen försöker springa men är i den där drömförlamningen. Och så har jag förstås klassiska drömmar, om att försöka hitta toaletter eller att jag ska upp på scen och inte kan mina repliker, eller är tillbaka i skolan med noll koll. (Älskar när hjärnan plötsligt kommer på att nej, jag är trettio och så färdig med det här, jag behöver inte bry mig.)

Jag har ganska ofta sjukt jobbiga mardrömmar. Riktigt hårda maror, ibland, som kan spöka en hel natt. Det varierar hur ofta det är, och hur jobbiga, men det kan verkligen vara panik. Även korta sekvenser som maler och maler när jag nästan sover, som stressar hjärnan enormt och leder till väldigt kass sömn och väldigt trött dag därpå.

Ni vet den där drömmen där man hittar ett nytt rum i sitt hus? Jag drömde den på steroider i natt. Jag hade köpt huset med en redaktör, av nån anledning, och först hittade vi lustiga skrymslen och sen fler och fler rum, fyra bastur, biosalong, dansbana med programledarrobotar, båtlucka… Jag minns att jag dels sa att det var som en sån där dröm, och dels att nu skulle ingen av oss nånsin ha råd att köpa ut den andra.

Det roligaste är dock när jag drömmer så extremt torra drömmar. Plocka ögonbrynen. Sortera papper. Vika tvätt. Ingående, länge, i detalj. Jag tänker på det som hjärnans skärmsläckare.

4 kommentarer leave one →
  1. Amanda permalink
    24 mars, 2015 8:40 f m

    I natt drömde jag enbart stressdrömmar: Först att min bror försökte döda mig, sen att Pär och jag skulle åka till London, han på kvällen och jag på morgonen efter. Redan detta var stressigt för jag litade inte på att han skulle hitta till hotellet, och sen missade jag flyget och lyckades inte skriva Ryanair i min browser för att panikköpa biljett till nästa flight.

    Vasego för superintressant!

    • 24 mars, 2015 8:47 f m

      Det är alltid mycket spännande att höra om andra människors drömmar!

      • Amanda permalink
        24 mars, 2015 9:41 f m

        Ja, jag har hört det. Att man alltid ska passa på att berätta om sina drömmar för folk.

Kommentera

