Skip to content

Hejdå, Pterry

12 mars, 2015
tags:

När nyheten kom att Terry Pratchett hade Alzheimers blev jag ledsen, för det innebar ju att nån gång skulle det inte komma fler böcker. Vilket förstås var sant ändå, men då blev det ju på riktigt och påtagligt. Jag blev också ledsen för att det betydde att en sån fantastisk hjärna kanske skulle försvinna långt innan kroppen den bodde i försvann. Lite undrar jag om han bestämde själv när Döden kom och tog honom i handen och BERÄTTADE OM VAD SOM HÄNDER NU, eftersom rätten till en värdig död på eget schema var en av frågorna han kämpade för. Jag vill inte säga att jag hoppas det, för det låter lite gräsligt, men oavsett vilket hoppas jag att det var en fin och lugn död.

Jag har vuxit upp med Pratchett-böcker och har ett par hyllmeter pocketar därhemma — vilket krånglat till det när jag velat läsa de nya böckerna allt eftersom de kommit ut, eftersom jag inte velat paja hyllans mönster med en inbunden bok. Så jag har väntat. Varje gång.

Sen jag började läsa honom har jag älskat blandningen av hög och låg humor, hänvisningarna till politik och historia och kultur, och figurerna som känts verkliga och mänskliga även när de kanske är troll eller alver eller antropomorfa kistor. Aldrig någonsin har någon behövt tvivla på att Pratchett älskar människan, i all hennes märkliga och trasiga och självupptagna och fascinerande natur. Jag vill tro att han varit med och format en icke oväsentlig del av vem jag är och hur jag ser på världen.

Två av Discworldböckerna saknas i samlingen, för att de lånats ut och tappats bort, men nu ska jag kanske ersätta dem ändå. Jag har dragit ut på det också i omgångar, för att jag inte hittat de rätta omslagen (Kirby, tack) eller köpt annat eller köpt den nya eller allt möjligt. Och så ska jag jobba mig igenom hela raddan igen i sommar, tror jag. Jag har inte läst om alla lika många gånger, för jag har mina favoriter och vissa har jag förstås inte heller haft lika länge. Men det blir en bra hängmattehög.

Hejdå, Pterry.

5 kommentarer leave one →
  1. Jessica permalink
    12 mars, 2015 5:11 e m

    Bölar på jobbet och skäms inte ens.

  2. Akw permalink
    12 mars, 2015 8:10 e m

    Mitt första hangout på internet var alt.fan.pratchett (på forntiden alltså) så denna nyhet gjorde mig jätteledsen :(

  3. 14 mars, 2015 8:59 f m

    Jag läser sällan böcker, om det inta handlar om äldreomsorg och demenssjukdomar.
    Jag känner inte till författaren men jag känner starkt för ämnet Alzhemiers.
    Tack för att du skrev inlägget och tack för att du deltar i Blogg100

Trackbacks

  1. 2015 i bloggen | Julia Skott - pangbrud och skjutjärnsjournalist.

Kommentera

