Skip to content

Uppskattningsåterbäring

6 december, 2014

Det finns någon övning som man kan göra som jag har för mig heter något med VAS, som ska utläsas på något sätt om skattning eller skala eller något. I alla fall – du ska uppskatta på en skala hur jobbigt något känns innan du gör det, och när du har gjort det ska du skatta igen hur jobbigt det faktiskt var att göra. Tanken är att man ska lära sig dels hur mycket eller lite jobbiga saker faktiskt är, så att man kan komma ihåg det till nästa gång, och dels hur dålig man kan vara på att uppskatta hur jobbiga saker är.

Jag börjar fundera på om jag borde göra samma sak med texter – alltså inte hur svåra de är att skriva, utan hur bra de är. Först en skattning av hur bra en text känns, och sen något slags skattning av hur nöjd beställaren är. För det känns som att det är ganska ofta som jag tycker att en text är typ max en fyra-femma och garanterat kommer innebära ett mejl om att det här håller inte, gör om tack, och så funkar den toppenbra.

Det kan också helt enkelt vara så att jag är lite korkad. It’s been known to happen.

No comments yet

Kommentera

