Skip to content

Sakna i förväg och längta framåt

17 september, 2014

Jag gick och klippte mig, för fluffet började bli lite väl fluffigt. De senaste åren klippte jag mig oftast själv, för att jag är lat och snål och grinig på kassa frisörer, men även i övrigt har jag nästan aldrig gått till samma frisör mer än en gång. Jag bestämmer att jag behöver ansas och så går jag ut och letar efter någon som har tid precis då. Ibland får jag gå till ett gäng salonger, men sam den som ger sig.

Jag insåg när jag satt mig att när vi flyttat lär jag ju inte ha några dussin salonger på promenadavstånd. (Hur går de runt? Hur många huvuden kan det finnas i Stockholm en vanlig dag?) Jag kanske kommer att – fasa – behöva boka tid.

Det fick mig att tänka på andra saker jag kanske kommer att sakna. Att kunna ramla nerför gatan efter middagsmat eller en liter mjölk, om det behövs. Att ta en lunch med någon med en kvarts varsel.

Men det finns också saker jag inte kommer att sakna med att bo mitt inne i stan. Mest det här med andra människor. Och det finns en massa nya saker att älska. Badkar. Gräsmatta och äppelträd. Badplats på promenadavstånd.

Jag försöker verkligen fokusera på sakerna jag ska få tycka om. För just nu hatar jag mest att packa och städa.

No comments yet

Kommentera

