Skip to content

Badkruka

9 juni, 2014

Vi var och badade igår, i en liten sjö. Första utomhusbadet i år. ”Vi” i det här fallet var Handendärs bror med tjej, och så jag. Handendär tittade på. Medan jag stod och tittade på vattnet. Satte mig på klippan och blötte fötterna och funderade på hur kallt det egentligen var. Hasade ner och iii-pep allt eftersom nya delar av kroppen blev blöta och kalla. Satt på huk i vattnet och försiktigt klev neråt på hal klippvägg under vattnet. Tittade på små abborrar som inte riktigt vågade komma fram till mina fötter.

Sen, till slut, dök jag framåt och ut i vattnet. Gled omkring och var nöjd med livet. Kom upp och torkade i solen. Undrade varför jag någonsin gör något annat med livet.

926470_594888803958488_1458539080_n

För varje dopp på året blir väntetiden kortare. Kroppen och hjärnan måste få komma ihåg och lära om lite mer konkret hur skönt det är att bada. När jag står och fryser lite om fötterna verkar det inte så trevligt och jag funderar på om jag kanske lurar mig själv, målar minnet finare än det var. Ibland går jag tillbaka i utvecklingen också, förstås. Plumsar i ena dagen, står och fegar några dagar senare.

Det är sån jag är, helt enkelt. Lite feg, lite korkad. Och så vägrar jag komma upp ur vattnet sen.

2 kommentarer leave one →
  1. Julia Holm permalink
    9 juni, 2014 6:44 e m

    Låter underbart! :D

  2. Christer Hellström permalink
    10 juni, 2014 8:47 e m

    Vatten? Ytterst skeptisk.

Kommentera

