Skip to content

…och så en ramsa.

2 juni, 2014
tags:

Nu ska jag berätta en av de gulligaste sakerna med mig, i alla fall om man frågar Handendär.

Kommer ni ihåg programmet Dagens visa i SVT? (Det finns tydligen kvar, men i lite annan form.) Det var barn mellan kanske fyra och åtta år, i röda tröjor med en vit krumelur på (en solstråle, vilket väl var deras dagis eller kör eller nåt) som fick säga sitt namn och sjunga en sång. Ibland kom det en liten textruta efteråt där det stod en gång till och så fick de sjunga en gång till. Allra först i programmet var det fula keramikänglar också.

I alla fall. När jag var liten ville jag hemskt gärna vara med i Dagens visa. Jag ville få ha en ful röd collegetröja på mig och sjunga en sång alldeles själv. Jag tror inte jag brydde mig så mycket om något slags kändisskap egentligen, eller ens förstod konceptet, jag ville bara få vara med. Ibland övade jag framför spegeln att säga mitt namn och sjunga en sång.

När jag berättade det här för Handendär för några år sen blev han så glad att han inte riktigt visste vart han skulle ta vägen och drog upp axlarna till öronen för att han tyckte att det var så gulligt.

Han fyller i lite här nu: Det som var så gulligt var tydligen att jag var lite generad över det, att jag blev lite liten igen när jag berättade om hur gärna jag ville få vara med och sjunga och hur jag stod och övade en massa. (Samt, säger han, att jag nog var ganska säker på att jag kunde sjunga bättre än vissa av de där barnen.)

5 kommentarer leave one →
  1. 2 juni, 2014 9:32 e m

    whut! Solstrålarna var ju det värsta på tv! De var ju så usla!

  2. Victoria permalink
    3 juni, 2014 8:55 f m

    Åh Elsa Gun Gustavssons Ministrålar! Som ALLTID sjöng fortare än gitarristen spelade!

    • 4 juni, 2014 10:00 f m

      Och tittade ofta var som helst utom mot kameran.

  3. Victoria permalink
    3 juni, 2014 8:56 f m

    http://ministralarna.se/index.html

Kommentera

