Skip to content

Menskoppsäventyr

29 maj, 2014
tags:

Jag har ju skrivit förut om hur mycket jag hjärtar menskopp, men nu känns det dags igen eftersom äventyret tog en lite ny vändning.

Jag skulle byta ut min menskopp för några månader sen, och så köpte jag någon ny sort — jag har använt två-tre olika under de snart tio åren sen jag började (de första två sumpades olyckligt på olika sätt och hade nog annars inte behövt bytas; den senaste fick en spricka i gummit och hade nog annars överlevt minst några år till) men det här var någon helt ny för mig. Och. Alltså.

2009 skrev jag att jag aldrig haft några direkt problem med användning eller läckage, och det var fortfarande sant — tills jag testade den här nya. Den fick två cykler på sig men det var jättebökigt att få den att dels sitta på plats och dels hålla tätt. Hade flera läckage av olika storlek (någon av gångerna var jag VÄLDIGT glad att jag mest jobbar hemifrån) och plötsligt fattar jag verkligen hur man kan testa menskopp och ba SCREW THIS SHIT för att om det där hade varit min första erfarenhet hade det inte fått mer än två cykler. Kanske inte ens en hel första.

Så märkligt, liksom. Jag har ju vana nog att om det var handhavande som var grejen borde det ha gått att få till, tycker man. Så det var helt enkelt en menskopp som inte funkade för mig. Jag kan ju inte säga att den var usel, för det vet jag ju inte — bara att den och min kropp kom inte överens. Jag vet inte om jag vågar påstå att det är för att jag kommit över det där 30-årsstrecket som det pratas om, för det gjorde jag ju för ett och ett halvt år sen och då borde den senaste innan också börjat, eh, trilla ur eller så.

Nu har jag i alla fall slängt den och köpt en till — också en ny sort, men den gick att få in och rätt på första försöket så jag är hoppfull.

 

2 kommentarer leave one →
  1. 29 maj, 2014 3:30 e m

    Vad finns det för olika sorter? Jag köpte min för säkert 5 år sedan och har inte funderat så mycket på det sedan dess, men däremot fungerar den inte helt perfekt. Är lite meckig och kan ibland läcka, men har liksom inte orkat ta tag i det.

    • 29 maj, 2014 5:21 e m

      Oj, det finns säkert tio olika på den svenska marknaden.

Kommentera

