Skip to content

I want you blärgh

28 maj, 2014
tags:

Jag har haft den här diskussionen flera gånger tror jag, nu senast med Handendär medan vi lagade mat och lyssnade på någon spellista, men jag känner att jag vill fråga vad ni tänker.

Tycker ni att Jackson Fives låt ”I Want You Back” är typ fin och romantisk? Lite gullig?

Jag är redan från början ganska allergisk mot alla båset-är-tomt-låtar. Klart att jag fattar att det är väldigt lätt att inse vad man har först när man tvingas att sakna det, och att man vill få en till chans och försöka bättre, och det är väl också en känsla som har rätt att uttryckas. Men efter att någon sa till mig att ”alla de där sakerna jag alltid lovat dig — nu menar jag dem!” sååå tappade jag liksom ganska mycket smaken för konceptet.

Men i den här låten är det ju inte ens en fråga om att de varit ihop och det tagit slut och sångaren ba MEN VÄNTA DU VAR MITT ALLT KOM TILLBAKA JAG ÄLSKAR DIG LÅT MIG TVÄTTA DINA FÖTTER. Utan han säger att han inte ens ville hänga med henne (två gånger säger han att han inte ville ha henne around) men nån annan tog henne och vänta är hon inte lite intressant ändå? Som en tvååring som är helt ointresserad av en leksak så länge ingen annan vill ha den men då är den det roligaste och viktigaste som finns WÄÄÄÄÄÄH. Och det är väl kanske också poängen med låten, om man ska vara välvillig, att sångaren är omogen och barnslig och inte insåg vad han hade under näsan, men jag tänker lite cyniskt att det också är något slags utslag för det här att det krävs att någon annan godkänner och legitimerar en tjej för att man ska inse att hon är snygg/smart/okej.

Jag funderar ju också på det här med ”let me back in your heart”, alltså att han har funnits där innan — har han typ lekt lite förstrött med henne ett tag, så att han hela tiden underhållt hennes känslor bara för att? Jag hoppas i mitt stilla sinne att det kanske egentligen är så att hon aldrig var intresserad på det sättet, han bara trodde det i sitt uppblåsta ego. Hon hängde med honom för att hon inte hade något bättre för sig, upptäckte att han var ett självcentrerat pucko, och blev kär i nån.

Samt. Det som det verkar som att så många missar, en viktig rad. ”Those pretty faces always made you stand out in a crowd.” Jag har alltid bara kunnat läsa det som du sticker ut bland vackra ansikten för att du är ju inte snygg. Handendär sa att han aldrig riktigt tänkt på det men nu när jag sa det så — jag blir gärna emotsagd med vettiga resonemang, för jag kommer inte på något annat. Så vad han säger är du är ful (eller inte tillräckligt snygg) men nu när någon annan gillar dig (och du verkar lycklig?) vill jag ha dig också! KOM TILLBAKA SNÄÄÄÄLLAAAA.

Eh, nej tack. Sjukt bra låt att matlagningsdansa till och skråla med i, men ofräscht innehåll.

Det här har varit ytterligare ett kapitel i boken Julia överanalyserar musik. Tack för mig.

4 kommentarer leave one →
  1. 28 maj, 2014 12:37 e m

    Jag tycker ändå att det är begripligt när låten sjungs av en, vadå, 11-åring? Men har problem med texten på exakt samma sätt som Back for good: ”In the twist of separation you excelled at being free / Can’t you find a little room inside for me / Whatever I said, whatever I did I didn’t mean it / I just want you back for good ”

    Han har ju uppenbarligen inte lärt sig någonting om varför det gick åt helvete första gången. Men nu när hon mår bra och är singel då vill han ha tillbaka henne.

    • 28 maj, 2014 12:42 e m

      Det är ju iofs generellt märkligt generellt med kärlekslåtar som sjungs av barn. När typ tolvåring Jojo sjunger om att hennes kille varit otrogen.

      Och ja, ytterligare bra exempel!

  2. 28 maj, 2014 1:05 e m

    Bra skrivet-jag skulle iaf läsa boken ”Julia överanalyserar musik”. jag blev inspirerad att skriva ett inlägg om låten jag älskar men skulle vilja ändra perspektiv på http://crimsonanna.blogspot.se/2014/05/laten-jag-onskar-att-jag-hade-skrivit.html

  3. 29 maj, 2014 3:55 e m

    Har aldrig tänkt på texten till den låten, faktiskt! Men du har ju rätt.

Kommentera

