Skip to content

Gomorron – och vad är ”riktig teknik?”

30 april, 2014
tags:

I morgonens Gomorron Sverige pratade jag om lite appar med tips och recensioner och artiklar om smink och skönhetsvård. De var Beautylish, Beauty Products Review från TotalBeauty, och Pretty in my Pocket, ifall ni undrar.

Sen fick jag den här tweeten.

Det där med kvinnlig teknikexpert i @Nyhetsmorgon - sminktips och skönhetsappar? @juliaskott Jag vet inte om det är ett steg framåt?

Jag blir så trött ibland. Nu vet jag ju inte om det var sminket i sig eller en kvinnlig teknikexpert han vände sig emot såsom varande ett steg bakåt, eller om han tror att jag varannan vecka oavbrutet pratar om smink och skönhet. Men varför skulle jag inte kunna prata om appar som handlar om smink och krämer och sånt?

Han twittrade också som svar till någon annan att det riskerade att bli förutsägbart. Jag är nästan beredd att lova att det är första gången det pratas skönhetsappar i svensk TV. Jag kan ha fel, men jag tror inte det. Notera för övrigt om ni såg eller ser inslaget senare, att jag inte ger några sminktips. Jag pratar om appar som kan ge tips om smink och skönhetsvård. Om det är första gången han ser mig i Gomorron kanske det verkar förutsägbart att en kvinna pratar smink, men jag har gjort det här i typ fyra år och jag tror inte att mina ämnesval är mer förutsägbara än någon annan återkommande gäst. (Eller jo, det kommer gissningsvis att handla om något vagt teknikigt. Det kan man nog förutsäga.)

Jag tipsar om prylar och appar och sajter på ämnen som jag och redaktionen tror är lite kul, eller bra att ha, eller som folk kanske inte känner till. Det är högt och lågt och viktigt och fånigt. Lite folkbildning, lite konsumentjournalistik, lite knas. Och jag undrar liksom vad det är som är riktig teknik? Vad som är okej? Var det okej när jag pratade trädgårdsappar, eller var det bara väderstationen som var rimlig eftersom den hade en skärm och sladdar? Var det okej när jag pratade gravidappar, eller reseappar, eller pussel och hjärngympeappar, eller appar som härmade klassiska TV-spel? Var det okej när jag pratade sätt att få batterier att räcka längre, eller knasiga julklappar man kan koppla in i datorn med USB, eller smartklockor? Var går gränsen för när det är tillräckligt viktigt och tillräckligt mycket steg framåt?

Är definitionen av teknik sånt som civilingenjörer gillar, eller sånt som killar gillar, eller vad?

En gång när jag recenserade en plattång på Lillagumman var det någon som snorkigt kommenterade att vadå är allt med en sladd teknik och jag kände att ja, hur vill du definiera det istället då? Jag diskuterade faktiskt just hur sladden var ordnad på den här — den hade snurrupphängning så man inte skulle trassla in sig — och vad det var för beläggning, hur snabbt den kom upp i rätt temperatur, om den gjorde sitt jobb bra, och så vidare. Jag pratade inte om hur man bäst får platt hår och olika sätt att uppnå olika slags lockar, jag diskuterade en elektrisk pryl utifrån funktionalitet. Det är teknik. Det kanske inte är det som traditionellt hamnar i tekniktidningar, men det gör det inte mindre till en teknisk pryl.

Mats Olsson bloggade för övrigt också och trodde att det handlade om att göra kvinnor intresserade av teknik. Det gör det inte. Det är de väldigt ofta ändå, både ”riktig” teknik och annan. Det handlade om att ge tips om appar som folk kan ha nytta av eller tycka är intressanta — och de här kan även män gilla, för övrigt. Det finns män som gillar smink och naglar och det finns män  som, hör och häpna, har hud och vill smörja in eller tvätta den.

Om problemet är att jag tipsar om appar, säg det. Om problemet är att jag tipsar om appar som uppmuntrar till konsumtion, säg det. Om problemet är att jag tipsar om appar som handlar om traditionellt kvinnliga områden, är det bara ledsamt.

13 kommentarer leave one →
  1. Karro permalink
    30 april, 2014 9:17 f m

    Bra rutet!

  2. HeyLeon permalink
    30 april, 2014 2:11 e m

    Bra skrivet!!

  3. Kim permalink
    1 maj, 2014 8:04 f m

    Fast ”kvinnlig teknikexpert” är fortfarande en missvisande titel, snarare pysselexpert om de nu måste vara ett ”expert” i namnet eller kanske.. paddexpert?

    • 1 maj, 2014 10:50 f m

      Den är väl snarare missvisande för att man särskiljer teknikexperter och kvinnliga teknikexperter. Vet inte på vilket sätt jag är pysselexpert för att jag pratar appar, tekniska prylar och sajter?

      • Kim permalink
        2 maj, 2014 1:45 e m

        Nä inte jag heller, men jag kallar mig inte heller för expert. Om du sen vill beskrivas som ”kvinnlig” innan är det inte jag som särskiljer, utan du.

        narrative.. has become tiresome.

        • 2 maj, 2014 1:50 e m

          Det var över huvud taget inte jag utan Mats Olsson som gjorde det. Om vi ska vara petiga. Vilket vi ska.

          • Kim permalink
            2 maj, 2014 7:45 e m

            Tycker ni båda hade poänger, men att nästan allt som svt tar i blir tröttsam* genuspekoral är inte ditt fel.

            *kompensatorisk

  4. Sofia permalink
    3 maj, 2014 1:51 e m

    Bra skrivet! Dessutom gör ju tex en plattång eller locktång något som är rätt svårt och tidsödande att göra på annat sätt, medan en skruvdragare eller sticksåg faktiskt bara skruvar i skruvar eller sågar trä – vilket väl vem som helst kan göra. Så ”HUR kan man säga att en skruvdragare är teknik? Den skruvar i en skruv, vilket ju vem som helst kan göra om hen inte är obotligt lat eller svag!”

  5. Sofia permalink
    3 maj, 2014 1:51 e m

    Har du någon bloggpost där du recenserar apparna du nämnde i programmet? Blir nyfiken och vill veta mer om apparna.

  6. Maria permalink
    14 maj, 2014 7:15 e m

    Bra skrivet! Hoppas på att se mer recensioner av skönhetsprodukter mm i framtiden och få veta mer om vad det är som rent tekniskt gör att de fungerar bättre eller sämre. Tråkigt att du ska behöva försvara att du även recenserar den typen av produkter – tyvärr är det inte så oväntat att vissa provoceras av att skönhetsprodukter recenseras utifrån hur de fungerar tekniskt.

Trackbacks

  1. Blogg100 dag 63. Appar och om att dela med dig av kunskap. | Återkoppla.nuÅterkoppla.nu

Kommentera

