Skip to content

Motiverande och hjälpsamt

24 april, 2014
tags:

Någon skickade den här bilden till mig för ett tag sen.

Hjälpmedel

Ok, töntig copy och töntig idé. Men det som gör den här bilden anmärkningsvärd är inte det, utan att den här katalogen säljer — hjälpmedel. Alltså, fysiska hjälpmedel för personer med särskilda behov. Och då är en av de viktiga saker man behöver hjälp med tydligen att hålla koll på vikten på ett lite lagom glatt och peppigt sätt.

Suck.

4 kommentarer leave one →
  1. 24 april, 2014 5:11 e m

    Och allt säljs av en vit smal person.

  2. 24 april, 2014 6:53 e m

    Som en av de människor som har behov av hjälpmedel så blir jag arg. Min kropp, precis som många människor med diagnosers kroppar, är ständigt ett föremål för granskning och bedömning. Jag granskas av många människor i vården, av Försäkringskassan och av omgivningen. Läkare sätter poäng på min kropp efter olika skalor, sjukgymnaster skriver observationer och alla i hela världen anses ha rätt att han en åsikt om min kropps duglighet. När jag tittar igenom kataloger och hemsidor med olika hjälpmedel förväntar jag mig en frizon från att bli dömd. Jag förväntar mig saklig information om vilka behov produkterna kan tillgodose men gränsen går där. Det är inte hjälpmedelstillverkares sak att lägga någon värdering i min kropps sätt att vara. Den som har släppt in det här i en hjälpmedelskatalog borde kanske fundera på vilka signaler det sänder till människor med en funktionalitet som avviker från normen.

  3. 24 april, 2014 8:00 e m

    Usch ja, hade förträngt den. Jag vill både skratta (galet) och gråta åt hela grejen. För rörelse- och funktionshindrade har nog med skuld och skam ändå..

Trackbacks

  1. Patientperspektiv

Kommentera

