Skip to content

En tanke till om träning

11 april, 2014
tags:

Tänkte lite mer på det här med träning, medan jag plaskade omkring igår. För jag ser lite då och då på tumblr och twitter och instagram och pinterest, med mera, olika meddelanden som typ går ut på nåt i stil med ”när du tycker att det blir jobbigt och vill sluta, sluta inte för det är de tio minutrarna efter det som spelar roll”. Och visst, man blir starkare av att fortsätta när det är jobbigt, det är så muskler och kondition byggs. Och det kan absolut vara bra pepp om man är lagd åt det hållet.

Men det är inte bara de där tio minutrarna som spelar roll — det är de första tio minutrarna också. Till och med om det inte blir fler minuter efter det. Man måste börja någonstans, man måste få bygga upp det och för den delen också ge upp ibland utan att känna att det inte spelar roll eller räknas eller gör skillnad. Det enda dåliga tränandet är det som inte blir av, för att kontra med en annan klyscha istället. Alla kommer inte vara såna som trycker sig igenom väggen, som tränar jättehårt alla gånger eller alls. Och att lägga fram det som att det är tryckandet som räknas, kan låta som att annars kan det lika gärna vara. Och det är inte konstruktivt för någon.

Så om jag vill slacka-slash-vila några minuter under ett träningspass, eller gå hem lite tidigare någon gång, så betyder inte det att jag är lat eller misslyckad eller att den träningen var bortkastad. Det betyder bara att jag inte tränade lika hårt den gången. Och om någon tar det lite lugnare under ALLA pass, eller bara tar en promenad, så räknas det också.

Det blir så jäkla binärt ibland, av eller på, och mycket av den här peppen tror jag riskerar att ha en annan effekt än det är tänkt. Alla är inte crossfitare eller NMT-are eller maratonlöpare. Vissa vill bara få igång lite puls och röra lite på sig, och sen gå hem. Och det är okej.

(Om man inte vill träna alls så tänker jag inte heller skuldbelägga, men jag råkar tro att de flesta mår bäst av att röra lite på sig då och då. Jag tänker bara inte ställa några krav på hur och när.)

One Comment leave one →
  1. 11 april, 2014 3:48 e m

    Bra sagt! Alla har inte som mål att bli ‘fit’ och få synliga muskler. Vissa vill bara röra sig lite lagom för att man mår gott av det. Kram

Kommentera

