Skip to content

ÄR DET OKEJ?!?

8 april, 2014
tags:

Igår morse var jag med alldeles för tidigt på morgonen och diskuterade träningshets med Paolo Roberto i P1 Morgon. (För övrigt typexempel på sak som orsakade för lite sömn och allmänt missnöje.) Det kan man lyssna på här.

Jag fick lite glada tillrop efteråt, men jag var också dum nog att kolla på lite kommentarer. Där var till exempel någon lustigkurre som sa att det kan man ju se på dem vem som är för och vem som är emot träning, hoho.

Och, alltså, suck. Nu var det ju inte för eller emot träning som vi diskuterade. Jag är för träning, både för mig själv och andra. Jag tror det är bra för de flesta. Det vi diskuterade var träningshets, där jag tror att fokus på träning för viktminskning och ett visst utseende, och fokus på träning som ska vara så jävla tuff och ball, ofta har en negativ inverkan på hur vi mår och hur vi faktiskt tränar. Men också den här putslustigheten och det ständiga antagandet att jag är tjock för att jag inte tränar och att jag inte tränar för att jag är tjock. Självklara likamedtecken, alltid och för evigt. Samt förstås att jag på samma sätt är emot träning för att jag är tjock och är tjock för att jag är emot träning.

Suck, som sagt.

Sen var det någon som ifrågasatte min logik. Ungefär såhär: Har man bra värden är det inte så farligt med lite fett, tyckte jag/hon, men är man fet har man inte bra värden och det handlar inte om lite fett.

Fettmängder skiter jag väl ganska mycket i, men det här lika ständiga antagandet att övervikt eller fetma automatiskt leder till och innebär ohälsa. Det var ju precis det jag sa i radion, att det antagandet är fel och onödigt. Världen är full av överviktiga och feta och sjukligt feta människor med jättebra värden, och det är inte för att de inte blivit sjuka än och det är inte för att de är statistiska eller biologiska freaks. Det bara är så. (Och motsvarande normalsmala människor med kassa värden.)

Tycker du att det är okej att folk är feta, frågade Paolo Roberto, och upprepade det till och med trots att jag svarade. Som att han utmanade mig att erkänna att jag är för barnporr eller tortyr av kattungar. Som att jag skulle bryta ihop och säga nej, nej, det är klart jag inte gör det, det kan ju ingen rimlig människa göra, det är klart att jag egentligen får ångest över alla dessa döende dödsfeta späckhögar som sprider sin fettsmitta runtomkring i landet och världen. Du avslöjade mig, jag tycker det är hemskt att folk har BMI över 23.

Ja, jag tycker att det kan vara okej att folk är feta. Ja, jag tycker det kan vara okej att väga mer än tabellen tycker att du borde. Nej, det behöver inte i sig vara ett problem om folk väger ”för mycket”.

För den delen var det roligt att det var ett gäng som skulle kommentera och hänvisa till dagens nyhet om att typ 1-diabetesen ökar hos unga, som bevis för epidemin av övervikt och ohälsa. Om de faktiskt hade läst en enda av artiklarna så hade de antingen lärt sig eller kommit ihåg att typ 1 är den som inte är ditt eget fel (obs ironi) och alltså inte har något känt samband med vikt eller livsstil. Men det hade ju krävt att de hade läst på och tänkt efter. Och det kan man ju inte förvänta sig.

11 kommentarer leave one →
  1. Harriet Karlsson permalink
    8 april, 2014 1:15 e m

    Jag hörde . Du försökte att få fram ditt budskap gick nog inte in, fallet tillbaka på de andra där
    Du var bra , som alltid
    Harriet

  2. 8 april, 2014 8:42 e m

    Jag är imponerad över din förmåga att hålla dig lugn när Paolo hetsade. Jag är fortfarande lite förvirrad-bör vi i Sverige träna mer för att vi har för många kilon eller för att vi är sekulära singlar? Det får Paolo reda ut. Lite OT kan ju också vår stora andel singlar bero på att vi inte stigmatiserar frånskilda.

    • 9 april, 2014 10:10 f m

      Ja, jag undrade också lite vad som påverkade vad där.

  3. Alma permalink
    9 april, 2014 6:46 f m

    Paolo Roberto är ju… provocerande som få. Jag förstår inte heller riktigt hur singelhushållen hade med saken att göra. Jag älskade din slutkläm att de har fetma enligt BMI, men det betyder inte att de lider. Det var snyggt.

  4. 12 april, 2014 10:34 f m

    Jag spetsade öronen när jag hörde att du skulle vara med i ett inslag på radion. Förlåt Julia, men jag stod inte ut med Roberto. Det var fel tid på dygnet på något sätt. Och jag undrar lite vad de ville med inslaget för inte var det att det skulle belysa något utan mer att sätta dig, som med all rätt hävdar att hälsa inte är en siffra osv osv osv, och Roberto som liksom tuggade på som ett hack i en grammofonskiva. Jag orkade inte lyssna klart trots att det var du. Är så trött på dumheten runt detta med hälsa och hälsohetsen. Är så trött på det alltihop därför hälsohetsen döljer något ännu fulare. Vilka som duger och vilka som inte gör det. Gissa vad man tänker på då.

    • 12 april, 2014 10:36 f m

      Mellan dig och mig: När jag tackade ja var det inte Paolo Roberto jag skulle prata med, det fick jag veta kvällen innan.

  5. Svennebanan permalink
    1 maj, 2014 7:14 f m

    Finns det folk som tar Paolo Roberto på allvar? Det är om något är ju minst sagt provocerande..

  6. Lexi permalink
    1 maj, 2014 9:06 f m

    Jag har övervikt, ganska rejäl (40 kg). Jag tränar med PT 2 ggr i veckan, går i snitt 15-20 000 steg om dagen och äter nyttigt (ingen gluten eller socker, och äter massor med grönsaker).
    Jag vet att jag är hälsosam, och mina värden visar att jag är hälsosam. Ändå blir jag ifrågasatt av läkare, kollegor och vänner. Jag kan omöjligt väga som jag gör och äta så bra och röra mig så mycket. Enligt dem är det statistiskt omöjligt och enda svaret kan vara att jag ljuger.
    Ibland börjar jag tro det själv, att jag ljuger för mig själv, jag gör inte tillräckligt o.s.v men sedan läser jag något inlägg hos dig och det känns inte alls som det är mig det är fel på, utan det är dem som vill att jag ska passa in i ett fack, för de inte förstår min kropp.
    Tack för att du bloggar!

Kommentera

