Skip to content

Vardag kontra charter

7 april, 2014
tags:

Jag har en sån där period då jag eventuellt tackar ja till några några saker för mycket, för att det dyker upp så mycket roliga förfrågningar och idéer och så vill jag samtidigt hinna göra lite sociala saker men också ligga i Annans soffa och göra pruttljud för skeptiska bebisen och så förstås allt tråkigt praktiskt som behöver göras mest hela tiden och det funkar för det mesta men det kommer dagar då lite för lite sömn blir droppen och strået och jag i några minuter funderar på vad som händer om jag bara drar till Kanarieöarna i en vecka. Eller fem. Jag utför ju faktiskt inga livochdödnödvändigheter, även om min frånvaro skulle krångla till det i planeringen för ganska många.

Skulle förstås också helt enkelt kunna lägga mig i sängen och vägra gå upp, men det ger inte riktigt samma känsla av flykt. Även om jag då skulle ha sällskap av två små varma ludna limpor, vilket vore trevligt.

Jag har inte åkt till Kanarieöarna än, i alla fall. Då och då bestämmer jag mig dock för att vara vagt kontraproduktiv och bara skolka lite. Även om det innebär att jag måste jobba ikapp och kanske är lite extra stressad dagen innan eller dagen därpå, så är det väldigt skönt att kunna bestämma att nej, idag eller i eftermiddag bestämmer jag på förhand att jag skiter i allt. Jag sätter mig och plöjer Call The Midwife och stickar strumpor och så får det vara så. Inget dåligt samvete — eller i alla fall bara lite grann — för jag har bestämt att det ska vara såhär nu. (Vadå är det inte det helger är till för, tänker ni kanske. Och jo, ibland. Men ibland behöver man jobba även då.)

Funderar dock på att öva lite på mina nej till hösten. Hålla mig till en lite rimligare mängd saker även om det kanske innebär lite mindre inkomst och att missa roliga projekt och uppdrag.

Det säger jag i och för sig ganska ofta, och sen så står jag där och har roligt i alla fall. Och sen funderar jag på Kanarieöarna.

2 kommentarer leave one →
  1. Åsa permalink
    8 april, 2014 6:56 f m

    Bränn inte ut dig! Se till att sova åtminstone. /ordningskvinnan

Kommentera

