Skip to content

Glasögonorm och linslus

4 april, 2014
tags:

En grej som folk med bra syn aldrig får upptäcka är den fantastiska skillnad som korrektion kan göra.

För ett par veckor sen var jag och kollade synen, för det ska man väl göra lite då och då — jag fick fota insidan av mitt öga! — och så pratade jag med optikern i farten om det här med linser. Jag använde nästan bara linser i typ tio år, men för sex-sju år sen började mina ögon bli irriterade så fort jag satte i dem så jag gick över helt till glasögon. Hon sa att linser utvecklats jättemycket sen dess och skickade med mig lite daglinser att testa.

Alltså hörni. Dels är det förstås skarpare för att de är i starkare styrka än mina glasögon. Men grejen att kunna gå till simhallen och se vad jag gör! Faktiskt lite konstigt, om jag ska vara ärlig; jag är så van vid att duscha i suddighet att det var lite märkligt att se saker.

Sen ser jag också alldeles naken ut utan glajor. Samma där — jag ser aldrig mig själv tydligt med bart ansikte. Det är nästan som nån annan.

Jag tänker i och för sig köpa ett par nya och mindre slitna glasögon med ny styrka, och fortsätta ha dem större delen av tiden. Men tänk att kunna yoga utan att behöva peta mig på näsan var femte minut. Ballt. (Jag kom för övrigt på mig själv med att skjuta upp ingenting på näsryggen minst en gång idag.)

3 kommentarer leave one →
  1. Fiat permalink
    4 april, 2014 6:43 e m

    Åh! Ska kanske testa linser igen också? Nog för att jag gillar den estetiska biten med glasögon, men som du säger, det där näsglidet är ju väldigt skönt att vara utan ibland.

  2. 5 april, 2014 9:30 f m

    Åh, jag kan inte ha linser till vardags. Tycker det är fascinerande att jag är typ van att inte se mina sexpartners ordentligt.

  3. 6 april, 2014 9:29 f m

    Åh, jag önskar att jag gillade att använda linser (jag har endagslinser men jag känner liksom av dem hela tiden jag har dem på mig, och det är lite obehagligt), det vore så skönt att slippa suddigheten vid t ex badhusbesök. Inte för att jag någonsin går till simhallen men att kunna se ordentligt vore en sak mindre som håller mig därifrån.

Kommentera

