Skip to content

<3 Södra Pride

3 april, 2014
tags:

Jag har precis kommit tillbaka från ett livepoddat panelsamtal på Södra Pride, Södra Latins egen pridevecka. Maja Dahl, Joakim Lundqvist och jag pratade om bisexualitet under dagens temarubrik Synliggörande. Det var ett jättebra samtal som kommer att läggas ut som podd sen – men det bästa var nog bara själva grejen att det hände alls. En liten grupp gymnasieelever bestämde att det behövdes en sån här vecka, och har genomfört det helt själva, både finansering och organisation och frukost och allting. Det satt regnbågsflaggor och band och lappar med glosor och information över hela skolan, och det var jättemånga som kom och lyssnade och skrattade och applåderade och som kom fram och tackade sen. Jag blir så glad av att det är så. Att det finns fantastiska unga människor som gör saker, även om vardagen kanske fortfarande suger många gånger.

Det var lite roligt när jag kom på mig själv häromdagen att tänka att jag eventuellt skulle få skit för det, att folk skulle ifrågasätta min rätt att prata om bisexualitet eftersom jag lever med en man och planerar att göra det resten av livet. (Den här specifika mannen, alltså.) För det var ju liksom det som var en av grejerna med samtalet, att prata om det här med att inte få definiera sig själv och att inte kvalificera sig för en viss stämpel eller inkludering. Det gäller ju för den delen även om jag hade levt med en kvinna, då skulle folk antagligen tendera att läsa mig som lesbisk, vilket Maja pratade om – men då hade jag i alla fall inte varit ”straight”. Och, som sagt, det var synliggörande som var temat för dagen. Så jag gick dit och skiter i om folk tycker att jag borde hålla käften. För det tycker inte jag. Och det tyckte inte Maja som bjöd in mig.

Också fint: Någon hade gått och köpt små tackbuketter, och så hade tydligen floristen frågat vad det var till, och så hade hen plockat fram fina regnbågsband och satt på!

Blomma och band!

2 kommentarer leave one →
  1. 4 april, 2014 3:35 f m

    Åh! Älsk!

Kommentera

