Skip to content

När hjärnan gör en otrogen

17 mars, 2014
tags:

Ok, det här är eventuellt en jättekonstig grej att skriva om men jag är nyfiken på om jag är ensam. (Jag tvivlar på det, för så jäkla speciell är jag inte. Men i alla fall.)

Ganska ofta om jag drömmer att jag flörtar eller hånglar med någon — på natten alltså, i sömnen, inte att jag fantiserar om det — så är det som att hjärnan halvvägs igenom drömmen bestämmer att nä men det här är nog ändå en verklighet där du är ihop med Handendär. Så helt plötsligt är jag otrogen utan att jag känner att jag haft något att säga till om det hela, om ni fattar. Och så får jag-i-drömmen ångest för att helvete, det här ville jag ju inte alls göra, och nu måste jag berätta det här för Handendär, och så verkar jag ju helt labil inför den här andra personen när jag avbryter det hela och ba nä vänta jag är ju gift och så. (Det är viktigt vad fiktiva drömmänniskor har för åsikt om en.)

Jag undrar om det är så att det undermedvetna typ då och då bearbetar idén om otrohet bara för att kolla att det fortfarande är något som skulle göra mig ledsen och kosta mer än det smakade — eh, svaret är ja — eller om jag bara har en elak hjärna som inte kan låta mig drömma ifred utan måste paja stämningen.

12 kommentarer leave one →
  1. Martina permalink
    17 mars, 2014 4:25 e m

    Jag brukar drömma att jag är tillsammans med nån annan än min partner OCH med min partner, samtidigt. (Och inte på ett ”jag är otrogen”-sätt utan på ett poly-sätt.) Det är som att hjärnan inte klarar av att processa att jag INTE skulle vara tillsammans med min partner trots att jag drömmer…

    • 17 mars, 2014 4:30 e m

      Det är ju isåfall ett mer trevligt sätt av hjärnan att hantera det än min gör… =D

  2. 17 mars, 2014 4:34 e m

    Min hjärna gör något liknande med varierande varianter av vem jag egentligen är ihop med, vill vara ihop med och hur mycket skuldkänslor jag borde ha. Så, nej, du är inte ensam.

  3. 17 mars, 2014 5:05 e m

    Heeela tiden! Mina drömmar (av den här sorten) är praktiskt taget bara UST och ångest. Eller, ännu oftare, precis som du: totalt ångestpåslag när man kommer på att man är otrogen halvvägs in i det hela.

  4. 17 mars, 2014 7:41 e m

    Verkar lite lätt skumt om du drömmer samma sak hela tiden.. hmm. Hjärnan försöker ju bearbeta något iaf. Var inte så mycket till hjälp. Jag brukar ha tvångsdrömmar, men inte sånna. Jag kör på traditionellt drömmande: Antingen faller jag eller springer jag och kommer ingenstans. Jag mördade någon en gång, det fick mig att inse att nähä Katarina, inga mer skräckfilmer eller våldsspel för dig.

    • 18 mars, 2014 9:28 f m

      Jag har ganska många återkommande dröm-teman, men det är inte som att jag drömmer det hela tiden. Nån gång då och då.

  5. 17 mars, 2014 8:58 e m

    Ja! Hurra för den drömmer, drömångest hurra.

  6. gurrfield permalink
    17 mars, 2014 9:11 e m

    Mycket psykisk ohälsa i världen har kommit från att tillskriva tankar skam. I allmänhet är det väl inte tankar som räknas utan handling, inte sant?

    Snälla tankar räknas inte om man inte gör något av dem och visar vad man tänker, varför skulle då olämpliga tankar räknas om man inte gör något av dem?

    Jag gör mig inte skyldig till misshandel om jag tänker ”å vad skönt att slå in skallen på denne idioten” även om jag lovar att jag tänkt det några gånger. Våra fängelser vore troligtvis överfulla om folk skulle åka fast för varje sån tanke.

    • 18 mars, 2014 9:29 f m

      I drömmen är det jobbigt för att jag faktiskt har utfört en handling, inte tänkt saker. I verkligheten skäms jag inte för att jag drömt det. (Förutom om jag drömt om en verklig person och sen träffar hen för då blir jag ibland generad.)

  7. 18 mars, 2014 6:18 f m

    Jag brukar drömma exakt det här! Att jag inte väljer det själv utan hjärnan liksom tvingar på en det efter ett tag och jag får alltid samma panik. Varför hjärnan gör det har jag dock ingen förklaring men det har kommit oftare nu när jag är gravid och får för mig att mina hjärna vill processa nått då det ofta är mina ex som profileras i drömmarna?

    • 18 mars, 2014 9:29 f m

      Jag har hört att graviddrömmar kan vara helt vansinniga.

  8. karin permalink
    18 mars, 2014 8:30 e m

    Jag drömmer också ofta exakt detta. För mig är det bara en av en lång rad oåterkalleliga och o-/svårförlåtliga saker som jag brukar göra i drömmen. Eller rättare sagt i drömmen så brukar det redan ha hänt och jag har panik och ångest över hur jag kunde göra nåt sådant. Otrohetsdrömmarna är ångestfyllda, men jämfört med drömmarna i vilka jag har har sex med mina yngre bröder, med kompisars killar eller väldigt unga killar (läs typ barn) så är de ändå inte så farligt. För att inte tala om alla drömmar i vilka jag med berått mod dödar olika personer jag känner, genom att förgifta dem, bränna dem inne etc.

    Min hjärna måste helt enkelt bearbeta känslan av att vara ansvarig för extremt dåliga handlingar väldigt ofta. Värt att notera är att jag aldrig drömt att jag haft sex med min pappa, antagligen för jag i en sådan situation inte skulle känna mig som en förövare, han skulle vara minst lika ansvarig, och då tycker tydligen inte min hjärna att det är så intressant. Jag måste också understryka att jag aldrig fantiserar om dessa scenarion på dagen, och att jag verkligen aldrig gjort någon av de handlingar jag drömmer om heller.

Kommentera

