Skip to content

Om Proviva, transparens och hälsohets

11 mars, 2014
tags:

Ok, jag kände att jag ändå ville skriva något om Mia Skäringers debattartikel. (Jag pratade om den i Göteborg Direkt i P4 igår — det finns här, ungefär en timme och en kvart in i programmet.)

Det går ju inte riktigt att göra det utan att också diskutera hela Proviva-grejen. Och ska jag vara ärlig så ger det hela mig en lite obehaglig smak i munnen. Jag skiter i om Proviva är sockerjuice eller inte, för det är inte det som känns som huvudsaken. Det det handlar om, för mig, är att det är precis samma formuleringar och begrepp som dyker upp både i texten och på Provivas hemsida och i deras kampanj. Sen kan både Mia själv och andra säga hur mycket de vill att nej, det är bara ett samarbete, det är inte reklam, det var inte köpta formuleringar; det känns ändå ofräscht. Visst, det är jättefint att de tycker att det räcker och att det är nog med hälsostressen, men debattartikeln får liksom en annan retroaktiv ton för mig. Det känns lite lurigt — och grejen är att jag tror att folk kanske hade delat den ändå, även om det stått under att Mia Skäringer nu samarbetar med Proviva i kampanjen Vi har fått nog osv. Eller nåt sånt. Eventuellt hade inte hundrafyrtiotusen människor delat den, men det hade känts hyggligare.

(Sen undrar jag också vad grejen är med att Proviva plötsligt har en kändisblogg. De är inte en bloggportal eller ett mediehus, klart att det är ett köpt reklamsamarbete liksom.)

Men. För att ta själva texten då, om vi är färdiga med det andra. I ärlighetens namn tycker jag inte att den är så fantastisk som väldigt många verkar ha tyckt. Jag skriver dock under på innehållet, och jag tycker det är jättebra att ämnet diskuteras om och om igen, för det behövs. Det behöver påpekas igen och igen, och det är positivt att folk delar och diskuterar. Någon kanske mår lite bättre nu. Jag hoppas det.

Jag hoppas också att effekten inte förtas av att folk känner sig lurade. Att ingen tänker att det ringer falskt, och inte vågar-orkar-vill lyssna nästa gång en känd person berättar om sin egen relation till kroppen. Att de som kanske tycker att diskussionen är fånig, att det bara är att vara stark ju, inte har fått vatten på sin kvarn.

4 kommentarer leave one →
  1. 12 mars, 2014 8:24 f m

    Har följt denna Proviva debatt och det är ju självklart att Mia Skäringer tappar trovärdigheten totalt. MEN å andra sidan är hon inte den enda som smyger in reklam ( eller smyger och smyger… hon gjorde det väldigt uppenbart..) Man måste läsa varje text kritiskt och tänka efter vad det är folk skriver och säger…
    Tyvärr…
    Själva innehållet i det hon skrev håller jag med om!

  2. 12 mars, 2014 2:39 e m

    jag är jätteförvirrad över att hon säljer ut sin historia på det här viset. lite ledsen faktiskt. särksilt när man ser formuleringarna vara desamma, vad är det då jag har läst? en ärlig text eller en av annan formulerad text? det är ett så underligt sammanhang, och gjort på ett lite oärligt vis. som du säger, hade ju i alla fall kunnat stå någonstans att det är ett samarbete med proviva… och grejen att använda debattutrymme till reklam känns också helt. off. proviva kan väl betala för utrymmet?

  3. 3 maj, 2014 3:18 e m

    Det tråkiga med detta är att det påverkar trovärdigheten när man läser om andra kändisar i forts. Verkar alltid finnas en agenda bakom allt.

Trackbacks

  1. 100-svepet - i mångfaldens tecken - Pallin

Kommentera

