Skip to content

Vimla

5 mars, 2014
tags:

En grej jag gör just nu är att vara betatestare åt en ny mobiloperatör som heter Vimla. Deras idé är ett enda och enkelt abonnemang som är lätt att pausa eller avsluta, och där man kan få rabatt om man värvar nya medlemmar. De har i alla fall samlat ihop lite människor som är bra på olika saker, som ska vara en slags första feedbackgrupp — där jag är den som är dels lite tekniktöntig och dels gillar transparens och sociala medier (eftersom det är en annan sak de vill vara bra på). Tanken är lite grann att företaget och tjänsten ska utvecklas kontinuerligt, så det inte lanseras en färdig produkt utan en levande tanke. Typ.

För att vara väldigt tydlig och transparent: Jag får ersättning för tiden det tar att sitta med i utvecklargruppen, och jag får ett tidsbegränsat testabonnemang, men jag får inte betalt för att säga bra saker om dem eller så. Jag var till och med väldigt noga med att fråga om det var okej att jag till exempel sa att de inte lyssnat på mina synpunkter, eller att det inte alls blev som jag hade önskat, eller att jag tyckte att något de gjorde var dumt — och det är okej. Förhoppningen från deras sida är förstås att jag är positiv, men det är inget krav. (Vi har redan haft ett möte där jag påpekade en del saker som de kanske borde fundera på.)

Däremot vill de väldigt gärna att jag diskuterar med andra, det vill säga er, vad ni vill ha av en mobiloperatör och vad ni tycker. Så det får ni gärna göra, här eller på Twitter (där man kan hitta diskussioner under hashtagen #vimlabeta.) Vad är ni ute efter? Hur vill ni kunna kommunicera med en operatör? Vad tycker ni verkar vettigt eller konstigt i deras modell? Hojta!

4 kommentarer leave one →
  1. 5 mars, 2014 9:50 f m

    Betala för det man använder. Jag vill gärna ha datatrafik, men oftast erbjuds en månadsklump som är mer än vad jag behöver. Jag vill kunna ringa. Ett tag ringde jag mycket till Danmark och hängde en del där också. Då hade varit bra med inte allt för hög taxa just SE-DK och om jag smidigt kunde köpa till ”dansk” datatrafik (normalt ganska drygt utomlands, även om Danmark är nära).

  2. Stefan permalink
    13 mars, 2014 6:04 e m

    Verkar lite konstigt att telefontaxan för att ringa till Norge är högre än att ringa till Sverige från Norge, speciellt när Telenor är ett norskt företag. Tele2 i Norge har skippat gränsen mellan landen – samma pris kors och tvärs.

Trackbacks

  1. Tipsa Vimla – vinn en telefon? | Julia Skott - pangbrud och skjutjärnsjournalist.

Kommentera

