Skip to content

Kroppspaniksturné

3 mars, 2014
tags:

Imorrn kväll är jag i Karlstad och föreläser i Bibliotekshuset. (Mer info här.) Av någon lustig anledning är det nu tre tisdagar nästan i rad när jag är ute och pratar Kroppspanik — förra veckan var jag i Landskrona, nästnästa vecka är jag i Göteborg. Undrar om det är något slags forskning på att tisdagar är bra författarbesöksdagar.

(För några veckor sen var jag också på Västerbergs folkhögskola, men det var på en torsdag.)

Jag var ju ute en del under hösten också, och pratade i bokhandlar och på temadagar och med tjejgrupper och lite sånt. Det är kanske inte någon regelrätt turné, eftersom det är lite godtyckligt utströsslat, men nåt slags ändå.

Det är väldigt roligt. Det är lite slitigt, med restid och logistik och en gång glömde jag böckerna jag skulle sälja på tåget för att jag hade två väskor och var lite för morgonmosig, och det är ju ansträngande att vara igång och peppig och smart inför publik — men det är också för det mesta väldigt roligt och givande. Ibland kommer det bara något dussin till en liten bokhandel, men så får jag ett intressant samtal där alla deltar. Ibland kan det vara en stor publik där ingen riktigt vågar ställa frågor, men där de skrattar igenkännande eller drar efter andan av upprördhet på rätt ställen.

För det mesta kommer det fram folk efteråt, även när ingen velat ställa frågor offentligt. De vill berätta, de vill tacka, de vill köpa boken och läsa själva eller ge till någon.

Det roligaste-och-värsta var faktiskt när en kvinna på ABF i Stockholm sa att hon tyckte att det lät lite offerkofta det jag pratade om, och hon undrade om man inte bara kunde vara stark istället. Jag tog ett djupt andetag och sa att jag tyckte inte att det var offerkoftigt att peka på problem och strukturer, och visst kan man försöka vara stark men det är väldigt sällan som saker förändras av att vi var och en för sig är starka på våra kammare.

Vi är alltid starkare tillsammans. Och om jag kan hjälpa någon att se saker på ett lite annorlunda sätt så tar jag gärna att en på hundra tycker att jag är en offerkofta. Jag sitter här i min offerall och myser. Tjo.

6 kommentarer leave one →
  1. 3 mars, 2014 11:28 f m

    När och vart i Göteborg kommer du och finns det möjlighet att ta sig dit som allmänhet? :) Hade vart jättekul att kika förbi!

    • 3 mars, 2014 11:30 f m

      Sorry, jag for med osanning – det är artonde mars, då är jag på ABF i Göteborg!

  2. 3 mars, 2014 4:45 e m

    OFFERALL! Jag dör!

  3. 3 mars, 2014 8:19 e m

    Jag tycker din bok är hemskt bra, läser den till och från när jag behöver påminna mig själv om att jag inte är ensam och vad vi trots allt behöver värja oss emot!
    Nu vet jag inte om du redan känner till detta men vill ändå tipsa om Elina Sundströms bok ”Hälsohets-när träning och ätkontroll går överstyr”, det är inne lite på samma område som du och det är så viktigt att det belyses på alla fronter. Vad som sker med oss, med våra kroppar och hur vi ser på våra kroppar. Därför det är så viktigt att ni gör det här och jag hoppas verkligen du kommer ut med ytterligare en bok =)!

    • 3 mars, 2014 10:20 e m

      Kul att du gillar den! Kanske får ta och kolla in Sundströms bok.

Kommentera

