Skip to content

Tatueringar och åldrande

2 mars, 2014
tags:

Igår var jag och gjorde skuggningen på den här tatueringen, som nu är lite över en månad gammal.

cecbc53a94dc11e3b61712bf81f3d010_8

(Bilden är alltså när första omgången var läkt; den faktiska tatueringen är just nu brunrosa medan huden återhämtar sig från chocken. )

Och imorse var det någon på Facebook som länkade till den här Tumblr-posten, på temat ”men när du blir gammal då” apropå tatueringar, med underbara bilder på äldre tatuerade människor. För den frågan dyker upp då och då. Jag har inte fått den så många gånger själv, men man ser folk använda resonemanget med jämna mellanrum.

Jag tänker som så många andra att när jag (förhoppningsvis) blir åttio så är hela kroppen rynkig, då är det väl roligt om en del av den är färgglad och rynkig? Om bläckfisken, till exempel, ser ut som ett uråldrigt havsmonster fullt av visdom. Frågetecknet jag har på magen kanske försvinner in under vecken men må så vara. Jag tror inte mitt främsta fokus kommer vara på att allehanda dekorationer börjar hänga.

Och ja, jag har hört alla skämt om att det är de utan tatueringar som kommer att vara balla och unika antingen om några år eller på ålderdomshemmen. Jag gör det inte för att vara ball och unik — båda målen är något jag gav upp på typ i femtonårsåldern. Jag gör det för att jag vill.

5 kommentarer leave one →
  1. 2 mars, 2014 9:54 f m

    Jag hörde kommentaren på samma ämne ”Då kommer jag att vara så himla rynkig och dan, så att tatueringen kommer att vara mitt minsta problem”. Min tatuerare sade också att vår generation kommer att sitta på ålderdomshemmet och jämföra tatueringar.

    I ditt specifika fall kan du ju meddela att bläckfiskar blir skrynkliga när de blir till sig =)
    /CrimsonAnna, fisktatuerad och bläckfiskfantast

  2. 2 mars, 2014 11:39 f m

    Och när vi sitter där på ålderdomshemmet så kommer de att sitta och berätta alla sina historier. ”Jag minns när jag var 22 och INTE tatuerade in en tribal i svanken, ja kolla här! Helt tomt! Eller den gången jag inte tatuerade in en symbol som betydde mycket för mig. Här, på axeln där den inte sitter” ;)

Kommentera

