Skip to content

Skelett och annat i garderoben

12 februari, 2014

Då och då läser jag en artikel som tycker att man ska minimera och förenkla sin garderob, typ definiera sin stil och sen ha något särskilt antal plag, typ tio eller trettio och så ska man aldrig behöva tänka. Och det låter ju trevligt. Särskilt när jag haft samma mysbyxor och linne på mig tre dagar i sträck. Ahem.

Men det där bygger ju på att man enkelt kan koka ner sin stil till några få plagg. Ett par välskräddade byxor, ett par jeans, en skjorta, en kofta, en klänning. Och jag har för många stilar. Jag är för många olika människor på en vecka. Beroende på humör är jag ett dagisbarn och en vamp och en fritidsfröken och en sekreterare och en manchesterbyxnörd och… ja.

Och det kan bero på så många saker. Häromdagen hade jag byxor och linne och kofta och en sån dag kan vara för att jag inte orkade fundera på något mer komplicerat eller för att jag inte hade några rena strumpbyxor eller för att det var kallt eller för att jag behövde göra något där kjol var opraktiskt eller för att jag behövde fickor eller för att jag hade på mig det igår eller för att jag inte orkar med allt runtomkring att försöka göra mig snygg eller för att jag den morgonen eller den veckan kände mig obekväm med hela konstruktionen kring kvinnlighet eller för att jag kände för byxor. Eller en kombination.

Någon annan dag känner jag för massa färg. Eller bara svart. Eller jättetajt. Eller slappt.

Jag är inte samma person alla dagar. Av olika skäl. Jag kan inte kokas ner till tio plagg. Särskilt inte om det betyder att jag måste offra mjukisbyxor för att kunna se prydlig ut på en föreläsning.

5 kommentarer leave one →
  1. 13 februari, 2014 8:11 f m

    Och sen blir det ju sommar och sen vinter, och så ska man på bröllop, eller bottenmåla en båt. Aldrig att 10 eller 30 plagg skulle räcka.

  2. Anonym permalink
    13 februari, 2014 10:59 f m

    Ja. 100% JA

  3. 13 februari, 2014 5:11 e m

    Nej, jag förstår inte heller det här med att man måste göra sig av med kläder hela tiden. Okej om man har ont om plats förstås, men jag behåller gärna det mesta, även sånt som inte passar i storleken längre — man vet aldrig om vikten kommer att förändras i framtiden. Dessutom är det svårt att göra sig av med kläder man fortfarande tycker är fina, men inte kan använda själv, på ett vettigt sätt. Om man ger bort dem till second hand är det inte säkert att nån annan får nytta av dem, och att ge bort till släktingar/vänner kan också vara svårt (det är lätt att de accepterar saker av artighet utan att egentligen vilja ha dem).

  4. 13 februari, 2014 8:34 e m

    Jag skulle inte heller kunna koka ner garderoben till några få plagg. Dels så har jag faktiskt inte så mycket kläder så det går inte att skära ner mer, men sedan så är jag precis som du olika människor under veckan.

  5. 13 februari, 2014 11:53 e m

    Jag kör på principen att bara köpa plagg där jag kan se mig i dem i tre olika situationer. Ett roligare sätt att inte förköpa sig. Annars förstår jag vad du menar med för många personligheter.

Kommentera

