Skip to content

WORLDS BIGGIST PIGG

28 december, 2013

Det hände sig en gång att Någon mådde lite dåligt och ville att Någon Annan skulle distrahera med att berätta något. Någon Annan kunde inte komma på något att berätta, i alla fall som inte handlade om teknik, så Någon bad om att få höra lite om resorna de tu skulle göra under nästa år. Någon råkade muttra om att till Paris, till Paris, ska vi rida på en gris (trots att någon Paris-resa faktiskt inte alls var inplanerad).

Sen började vi diskutera hur stor en gris egentligen är, och om man måste ha varsin gris och en med en liten släpkärra att ha väskor i. Jag slängde ur mig att grisar säkert väger åttahundra kilo, mest för att det var en stor siffra jag fick i huvudet. Handendär protesterade och vi började säng-googla. (Handendär fick skicka de bästa länkarna till mig för senare läsning, eftersom jag inte klarade av ljus just då.)

Och vilket äventyr det blev. Vi hittade ganska många stora vildsvin och stora grisar. Rekordet var en gris på strax över ett ton, som dog 1933. Vanliga grisar väger tydligen runt 120 kilo när de slaktas runt sex till sju månaders ålder i Sverige (inte sextisju månader) och lite mindre när de slaktas lite tidigare i Finland. Någonstans i världen tävlas det i att göda grisar och den största blir Guds gris och slaktas för äran, men de matar tydligen även grisarna med sand och metallbitar för att de ska väga mycket, så det tyckte vi inte räknades.

Sen sa Handendär något om att en gris vägde ett ton, och jag funderade på vilket slags ton. Vadå, det finns väl bara ett slags ton, sa han, och det skulle han inte ha sagt för strax fick vi lära oss inte bara om metriska ton och icke sådana (1000 kontra 907 kilo) utan även om ton som är 1016 kilo, om tonne och short ton och long ton, om ton som volymmått vilket kan variera mellan 0,99 och 2,8 kubikmeter, vilket har att göra med ett ton havsvatten (oklart vilket sorts ton) och om 100 kubikfot last i ett skepp, om ton som slang (alltså sketamycket), om ton som något slags kylmått som då är den mängd effekt som krävs för att på tjugofyra timmar tina eller frysa 907 kilo is, (och energimåttet ton-timme vilket är en tjugofjärdedel av något av det hela) vilket ledde till en diskussion om hur mycket energi som krävs för att frysa och smälta samma mängd gris, och lite andra mått som bara fick oss att fnissa mer och mer. Vi lärde oss också om att det kan användas i England om hundra av någonting, så att man kan ”do a ton down the freeway”, alltså köra hundra miles i timmen, eller ”throw a ton” i darts, eller, vilket är ganska underbart, ”pay a ton” för någonting vilket antingen kan vara hundra pund eller jättemycket. Klart som korvspad.

Handendär upptäckte också en formulering som han blev så förälskad i att han nu vill ha den på en tröja, nämligen ”embark upon a programme of metrification”, efter att jag pratade lite om metriska system och britternas extremt konstiga pengaräkning för ett antal decennier sen.

Sen kom jag på att ton också används om societeten och så var vi iväg igen på the bon ton och beau mond och så lärde vi oss om the upper ten thousand vilket är typ som the 1% idag, vilket ibland förkortades som the upper ten vilket alltså skulle kunna vara fler än the upper ton om man tänker ton som en enhet på hundra. Tror vi.

Idag vaknade jag med grisar i mejlkorgen. Jättestora grisar.

(Handendär hävdar bestämt att det han menade var att om det står ”ton” kan det bara vara ett sorts ton. Vilket ju var fel. Jag hävdar att det var inte det han sa. Sen hävdar jag att det här minsann är min blogg och så skrattar jag ondskefullt.)

One Comment leave one →
  1. Christer Hellström permalink
    1 januari, 2014 11:37 f m

    Glöm inte won-ton, dessa goda små kinesiska knyten.
    Gott nytt
    Christer

Kommentera

