Skip to content

Vi måste ta en paus i bla bla bla

9 december, 2013

Igår skrev Stephan Rössner en debattartikel i DN med rubriken ”Vi måste ta en paus i den meningslösa kostdebatten”. Och så långt är jag väl med honom.

Men sen har han några resonemang som jag blir lite trött av.

När man bearbetat stora dataundersökningar av långtidsbehandling av individer med övervikt har man kunnat beräkna vilken förväntad viktnedgång man borde ha uppnått efter några års intervention. I realiteten har bara en liten del av denna viktnedgång ägt rum, vilket bara kan tolkas på ett sätt: ingen gör som man blivit tillsagd.

Ja. Det är bara för att tjockisar slarvar. Det kan inte vara så som andra studier menar, att det i många fall är så att kroppen påverkas av många olika saker inklusive tidigare bantning, eller ålder, och det gör att även väldigt strikta dieter inte alltid ger det resultat de ”borde”. Nejnej. Man smygäter bara. (Jag är med på att det till exempel kan vara svårt att bedöma 100 kaloriers variation, som han säger, men jag tror inte det är skillnaden på 1000 eller 1100 kalorier som gör att någon inte går ner så mycket som de borde.) Det är absolut så att det är jobbigt och svårt att följa i vissa fall hårt hållna levnadsföreskrifter och många ger upp eller inte orkar vara så hårda jämt. Men jag tror inte att det alltid är det, och jag tror inte att det bara är det.

Samt:

Det finns till exempel välgjorda undersökningar som visar att ju högre BMI man uppvisar, desto mindre är kostintaget, vilket uppenbarligen måste strida mot alla energilagar och påvisar de grava metodproblem som vidlåder kostundersökningar. Detta ska inte tas som en kritik av ambitiösa forskningsinsatser utan som ett konstaterade av att det är oerhört komplicerat att mäta vad folk äter och dessutom att kunna mäta dessa födointag under längre tid på ett pålitligt sätt.

Ah, förstås, de inte bara slarvar utan de ljuger också! Igen, det finns alldeles säkert folk som felrapporterar antingen medvetet eller helt uppriktigt oanande. Men jag tror inte att alla ljuger. Jag tror faktiskt att det finns tjocka människor som äter smärtsamt jobbigt lite och som inte går ner i vikt. Igen, av massa olika anledningar. Och de får ganska ofta höra att de ljuger, för om de levde som de påstår skulle de ju gå ner i vikt.

Gissa istället vad Rössner rekommenderar. Jomenvisst. Det är bara att äta lite mindre och röra lite mer på sig. Och om du gör det och inget händer är det bara för att du är en lat lögnare.

10 kommentarer leave one →
  1. 9 december, 2013 2:28 e m

    Ja , och dumma är vi också som INTE förstår vad som ska göras .
    Jag blir förbannad .

  2. Anna permalink
    9 december, 2013 2:41 e m

    Bäst av allt: när jag var 24 år gammal, 170 cm lång och vägde 90 kg så erbjöd han mig en gastric bypass. Han sa även att all övervikt är resultatet av att vara lite lat och att inte ha bestämt sig. Avgå Rössner.

  3. 9 december, 2013 3:00 e m

    Jag såg rubriken: ”Ät mindre, spring mer!”
    Oj… Det har ju INGEN tjockis NÅGONSIN hört förrut.
    Att det är så enkelt! Jag önskar att någon hade berättat det för mig tidigare!

  4. 9 december, 2013 3:03 e m

    Fantastiskt också, dessa forskningsstudier som visar att tjocka äter mindre.
    Inte så att det kan utgöra underlag för intressanta nya vinklingar om kost och hälsa och tjockhet; NEJ, som du säger, tjockisarna måste LJUGA. Det är absolut den mest logiska slutsatsen man kan dra.

    Och så alla kommentarer:
    1) JO MEN DET FATTAR VÄL ALLA ATT DET ÄR BARA ATT LYFTA RUMPAN UR SOFFAN OCH SPRINGA
    2) Etablissemanget, bla bla, lobbyism, bla bla,
    3) Fattar ni inte att det är kolhydraterna som är boven??!?!?!?!?!?!?? Världsomspännande konspiratioN!!!!!!!!1111!!

  5. 10 december, 2013 6:51 f m

    Det är svårt att mäta vad folk äter. För ofta stoppar man saker i munnen omedvetet och det är säkert det han menar men jösses så klumpigt skrivet. Det är ju typ bantnin version 0.0 som är ät mindre rör på dig mer. Det försöker vi nog alla med.

    • 10 december, 2013 10:34 f m

      Läste du blogginlägget alls? Jag tror inte att det är det som är fallet för ALLA som inte går ner i vikt av en viss metod. Och: Ät mindre rör på dig mer innebär inte för alla att de går ner i vikt. Det är inte jag som säger det för att jag är lat, och det är inte bara tusentals människor som upptäckt att det inte funkar så lätt – det finns forskning som visar det. Inklusive forskning som Rössner hänvisar till och menar bara handlar om lättja och felrapportering.

  6. 13 december, 2013 8:52 e m

    Suck. Blir så trött.

  7. kolonitanten permalink
    27 december, 2013 11:03 f m

    Så glad att du skriver om sånt här Julia. Du inspirerar mig. Jag utbildar mig till hälsocoach just nu och det är skrämmande hur mycket som handlar om vikt och hälsohets, kanske inte i utbildningen i sig, men runtikring bland de som läser utbildningen och hur det pratas kring hälsa och kropp. Jag har skrivit ett inlägg i min blogg som delvis är inspirerat av din bok Kroppspanik. http://anapettersson.wordpress.com/2013/12/27/nyord-och-sjalvfixering/ Hoppas att fler blir inspirerade av dig och av andra som vågar ta debatten. Tack.

  8. Magnus permalink
    27 december, 2013 6:57 e m

    Dr Rössner är en komiker som bla jämför näringshalten i honung med marmelad,att förenkla övervikt så som han gör vore som att relatera hans höftoperation till att han var för lat.
    Alla är individer,kort sagt
    Och tycker svt borde sätta dig som programledare för teknikprogam,enkla raka förklaringar,utan prestige,du gör ett utmärkt jobb där:-)

Trackbacks

  1. Dieter och kostråd | PlusEtt Bloggen

Kommentera

