Skip to content

Rapport från författarhemmet

22 november, 2013

Nu har jag tagit mig ungefär tre fjärdedelar genom NaNoWriMo (alltså att skriva en roman på femtiotusen ord på novembers trettio dagar). En massa resande och andra deadlines har gjort att jag halkade efter en del i textmängd, men att sitta i Aten och skriva på förmiddagar och kvällar gör att jag jobbar ikapp ganska bra.

Sa jag det, förresten? Vi har fått den enorma lyxen att låna en lägenhet i Aten av en oerhört snäll kompis, så först har vi semester tillsammans i en vecka, där jag kombinerar skrivande och turistande, och sen åker Handendär hem och jag blir kvar ett tag till. Så sjukt nöjd med hela arrangemanget. Bestämde mig liksom att om jag nu inte fått några stipendier för att åka och skriva, så bygger jag mitt eget stipendium. Med hjälp av Alexander och hans lägenhet, då. Och billiga flygbiljetter. Känns väldigt författarigt. Och så kunde vi fira vår fyraårsdag i farten medan vi ändå var här.

Akropolis(Akropolis by night. Vi traskade faktiskt hela vägen upp dit också, första dagen.)

Dagens mål enligt schema om man ska hålla sig till den tänkta takten är runt trettiosextusen ord. Jag tror att jag innan dagens slut kommer upp över trettio även om vi tar en utflykt i det fina vädret, så det artar sig. Handendär åker hem på måndag så då har jag fem dagar då jag över huvud taget inte behöver lämna lägenheten om jag inte vill, så jag tror att det ska gå. Hoppas.

Det som oroar mig istället är hur historien ska arta sig. Eventuellt blir det så att det som kanske egentligen är det som ska få mest krut, i andra halvan av boken, kommer att bli lite mer skralt skrivet och så får jag fylla ut det sen när det blir dags att börja redigera. Eller nåt. Men jag tror att jag kommer att komma fram till det slut som jag har tänkt mig, och få med det mesta på vägen.

Dialog från författarstugan:
– Det känns som att jag borde vara längre fram i händelserna vid det här laget. Men nu har det i alla fall börjat hända på andra ställen i världen.
– Känns det bra? Att världen börjar gå utför?
– Mycket.

No comments yet

Kommentera

