Skip to content

Lite petigt bara

18 november, 2013

Karl-Johan Karlsson menar nu att vi missuppfattat.

17 november:

Många tolkar mig som att jag vill ersätta det supersmala ideal som råder med ett annat, mer kurvigt ideal. På det sättet talar jag om för unga tjejer hur de ska se ut, menar man, vilket jag ska ge fan i.

Jag skriver dock ingenstans att jag vill ha ett kurvigt ideal. Jag konstaterar att killar verkar föredra kurviga tjejer framför de supersmala modellerna på catwalken som många unga kvinnor vill se ut som.

Dock. 11 november:

Om nu branschen erkänner att det är kurvighet som är det sunda, det vackra – det ideal som borde uppmuntras – varför är det inte dessa tjejer som dominerar industrin?

Jag vet inte riktigt hur man ska tolka den meningen om inte som att han tycker att det kurviga är det ideal som borde råda. Eller?

6 kommentarer leave one →
  1. 18 november, 2013 2:04 e m

    Jag misstänker att han ser sig som en neutral förmedlare av vad ”branschen tycker”, han själv uttrycker ingen åsikt i frågan och har därför rätt att bli upprörd när någon dristar sig till att tro att en krönikör faktiskt står för de åsikter som uttrycks i hans krönika.

    En klassisk ”äta kakan och ha den kvar” dvs kunna uttrycka åsikter utan att behöva stå för dem.

    • 18 november, 2013 2:06 e m

      Men om han formulerar det som att branschen erkänner en sanning måste ju det innebära att han själv också ser det som en sanning? Annars skulle han använda ett annat ord än erkänna.

      • Eva permalink
        19 november, 2013 6:32 e m

        Nej, om branschen erkänner något så betyder det ju inte att den som skriver det tycker så. Sedan är det inte snyggt av dig att blanda in ordet sanning eftersom han de facto inte har skrivit att det är sant. Att man erkänner något innebär inte att det är en sanning…

      • 22 november, 2013 10:28 f m

        Jo eller hur. Man kan inte ”erkänna en sanning” om den inte är sann. Som skribent bör man ha förmågan att säga det man menar, och inte prata om ”sanningar” ifall man i själva verket MENAR ”subjektiva åsikter”.

        Sen blir jag så trött på påståenden att kurvigt=sunt. Man kan diskutera fram och tillbaka hur mycket smalhet/tjockhet egentligen hänger ihop med hälsa, men mig veterligen har INGEN hävdat att det skulle vara direkt OSUNT att ha kombination normalvikt+vältränad. Samtidigt innebär den kombinationen ofta en rakare kropp än normalvikt+otränad. Så har det iaf sett ut för egen del, och jag är knappast unik (inte så stor skillnad i kilon för mig nu när jag är vältränad jämfört med när jag var otränad, väger några kilo MER nu, men har betydligt rakare kroppsform nu när jag har mer muskler). Så att hävda att snacket om att kurvigt är sexigt öht skulle ha något med hälsa att göra är så himla dumt så det finns liksom inte.

        • 22 november, 2013 11:58 f m

          Vet inte om JAG uttryckte mig så bra där, men alltså, det blir öht konstigt att sätta likhetstecken mellan kurvighet och någon viss viktnivå. Det finns tjejer som är väldigt smala och ändå har en sorts kurvig form för att midjan är kraftigt insvängd t ex, och omvänt så finns det ju massor av tjejer som är normalviktiga eller t o m överviktiga som är ganska raka i kroppen… Kanske pga att de har mycket muskler och lite fett, då får man ofta en ganska ”rak” form, eller också pga att fettet lägger sig ”rakt” snarare än kurvigt. Hur fettet lägger sig är ju väldigt individuellt.

        • Eva permalink
          22 november, 2013 7:13 e m

          Förstår inte riktigt vad du menar eftersom han inte har skrivit om någon sanning utan det var Julia som gjorde det. Eftersom det inte bara finns en sanning så går det alldeles utmärkt…

Kommentera

