Skip to content

Får män uttala sig?

12 november, 2013

En liten reflektion efter gårdagen — tack för alla positiva reaktioner på mitt blogginlägg, för övrigt — är att det verkar vara många som tror att reaktionerna på Karlssons text handlar om att det är en man som uttalar sig.

Nu är det många som uttryckte sig på ett sätt som går att läsa så, och många som uttryckte sig väldigt hårt, men jag ser det verkligen inte som att det är där problemet ligger. Det finns många män som säger och skriver kloka saker på områden som brukar räknas som kvinnofrågor, eller kvinnliga problem, och det är jättebra.

Det jag tycker är problemet är att det är en man som tror att lösningen på normer och ideal är att han säger att kurviga tjejer är objektivt snyggare än smala tjejer. Som inte förstår att det inte är hans godkännande som räddar vårt mående, och som inte förstår att han också i förlängningen underkänner alla som inte ser ut som det nya ideal han för fram. (Och som tror att detta är på något sätt nya argument.)

Att tjejer och kvinnor mår dåligt över sina kroppar handlar inte om faktiska kilon, centimetrar eller kroppsform, utan om att vi möts av ständiga budskap om alla sätt som vi är misslyckade och inte tillräckligt snygga. Även normalviktiga och smala tjejer är ofta missnöjda med sina kroppar, och det handlar inte om att de är för korkade för att förstå bättre — det är helt enkelt skitsvårt att inte påverkas.

Jag tycker att alla är välkomna att vara med och prata om ideal och normer och problematiska samhällsstrukturer, på massa olika områden. Men om någon säger något som jag inte håller med om tänker jag ifrågasätta det. Inte för att vederbörande hör till en viss grupp, utan för att jag inte håller med.

One Comment leave one →
  1. 16 november, 2013 5:55 e m

    Detta är första gången jag läser din blogg, och den hamnar direkt i min läslista. Ville bara säga det. Inlägget om Karlssons text är klockrent.

Kommentera

