Skip to content

Så sjuka är dina idéer om tjejer

11 november, 2013

Karl-Johan Karlsson, till vardags politisk reporter på Expressen (påpekar han nogsamt), har skrivit en text med rubriken ”Så sjuka är unga tjejers drömmar”,  något slags debattext om att… alltså, jag vet inte riktigt. Att tjejer är dummare än killar och påverkas allt för lätt av töntiga modeideal? Att det borde de inte göra för killar gillar minsann lite å ta i? Att smala tjejer är inte lika snygga och inte lika hälsosamma? Att… stuff.

Jag blir så sjukt trött på det här. Vet inte riktigt var jag ska börja. Men vi kan börja med det här med att killar minsann gillar det ena och det andra. För det är så många som säger det, antingen till någon specifik person eller i allmänhet — att det är minsann jättemånga killar som föredrar ”normala” tjejer, vad fan det ska betyda, eller mulliga tjejer. Och visst, det kanske är fint tänkt, men mitt existensberättigande, eller någon annans, ligger inte i att någon finner mig knullbar. Jag ska inte muntras upp med att det faktiskt finns folk som tycker att jag är snygg. Definitivt inte som en av huvudpoängerna i ett resonemang om normer och ideal. Det som saknas i debatten är inte att män tar sig rätten att tala om kvinnors kroppar.

Plus att det som hänt är att man då förflyttat idealet — Karlsson säger till och med själv att kurvigt är det ideal som borde uppmuntras — och skapat en ny norm, där en ny grupp människor ska känna sig fula istället. För fy fan för benrangel och ”utmärglade lik” (direkt citat), ingen gillar långa smala tjejer, killar vill ha lite att ta i, en riktig kvinna har ursäkta jag tror jag kräktes lite ner i mitt tangentbord. Och för den delen så ska tjejer som inte har de smala midjor och breda höfter som vi får veta att killar egentligen vill ha också känna sig fula. Bara så det var klargjort.

Nej, jag kommer aldrig smila med i en diskussion som hyllar vissa kvinnokroppar över andra bara för att du råkar tycka att sjuttioåtta kilo är snyggare än femtioåtta.  Folk har olika mer eller mindre given kroppsform, och varken naturligt smal eller naturligt tjock är någonting man ska lastas eller hånas för. (Ej heller ”onaturligt” smal eller tjock, bara så vi är på det klara.) En riktig kvinna är någon som definierar sig som kvinna, fuck you very much.

Det är jättebra att diskutera och kritisera idealen och normerna och de bilder vi möts av i offentligheten. Och det är fullt möjligt att Karlsson har rätt i att killar borde komma med i den debatten, för att det inte bara ska vara tjejer som för den. Men det som behövs är inte en hundratrettifjärde trött litet-sägande krönika om att idealen är konstiga, tjejer mår dåligt, kurvor är snyggt. Det som behövs är inte att män säger saker som kvinnor redan sagt sjukt länge, det som behövs är inte att killar kommer med i diskussionen för att godkänna tjejer som snygga.

Tänk om, tänk rätt — tänk över huvud taget.

40 kommentarer leave one →
  1. 11 november, 2013 4:12 e m

    Fantastiskt bra skrivet.

  2. Xana permalink
    11 november, 2013 4:15 e m

    Alltså, vadå ”fler killar lufta sin syn på kvinnoidealet”? Nej. Håll käften bara. Håll käften. Fatta att din åsikt inte är relevant, att den inte är önskvärd. Håll TYST. Helvete vad less jag är på att höra vad män tycker om kvinnors kroppar. Och word, Julia.

    • Douchebag permalink
      11 november, 2013 8:11 e m

      Håller med bloggaren, bra skrivet. Men man får säga vad man vill – yttrandefrihet. Sen kan man lyssna hur mycket man vill, men det är äckligt att du bestämmer vad folk (”killar”) får säga samt avgöra relevansen för precis alla människor.

      • 11 november, 2013 9:56 e m

        Du har missuppfattat; Din rätt att säga vad du vill slutar vid andra människors rätt att inte bli kränkta (t.ex. hets mot folkgrupp). Läs om, läs rätt. Till sakfrågan: Det är äckligt att män tror sig ha tolkningsföreträde och mandat att tala i alla frågor. DET är vad som är äckligt här.

        • Douchebag permalink
          11 november, 2013 11:01 e m

          Enligt Sveriges lag har du rätt, absolut. Logist/filosofiskt är det dock paradoxalt att få säga precis vad man vill förutom vissa saker. Det är fakta, sen känner dock inte jag att jag har begränsad yttrandefrihet för jag inte får hetsa mot folkgrupper. Vidare vill jag föreslå att om individen själv definierar vad som kränker denna (helt fritt) så blir nog yttrandefriheten inte hållbar, teoretiskt, då man ur subjektiv synpunkt kan bli kränkt av vad som helst och således förbjuder att ämnet talas om. Som sagt, ohållbar paradox, slutgiltigt. Men det är inte poängen.

          Och ja, män har mandat att tala i alla frågor, och det har kvinnor med. Du vet, människor. Sen kan du tycka att vad män tycker om vadsomhelst är irrelevant, jag uppmuntrar det, men tala bara för dig själv.

          • Douchebag permalink
            11 november, 2013 11:05 e m

            Ooooch ja, denna snubben tror han är en auktoritet på ämnet och gör allmänt fel, visst. Men fan om han inte ska få skriva det, han behöver inte hålla käft. Andra behöver däremot inte lyssna.

          • 12 november, 2013 7:16 f m

            Ja, använder du dig av en annan definition av yttrandefriheten än den rådande är det svårt att ha någon form av diskussion. Jag tänker inte bete mig som att det krävs en ordlista för att förstå dig, det är helt och hållet ditt eget ansvar om du vill bli förstådd.

            Skillnaden är att män av någon anledning fått för sig att det är intressant att berätta för omvärlden vad de tycker varje gång, oavsett omständigheterna. Ja, jag anser att det är ett problem när män tar sig mandatet att tala varje gång (och precis som du säger beter sig som att de är auktoriteter på ämnet) när de får mer utrymme att ge luft åt sina åsikter än kvinnor i allmänhet. Man behöver faktiskt inte höras jämt, oavsett hur mycket det spränger i bröstet när ens åsikt för en gångs skull inte efterfrågas.

  3. Karl permalink
    11 november, 2013 4:24 e m

    Jättebra formulerat! Jag hoppas att du inte misstycker, men jag tog din bloggpost som motivation till att slänga ett mail till Karl-Johan själv och meddela honom om hans vrickade syn på kvinnor och hans rätt att meddela dessa hur deras kroppar skall se ut.
    mvh.
    Karl

  4. 11 november, 2013 4:52 e m

    mycket bra! han lät som en skolsköterska på 60-talet bara

  5. Martina permalink
    11 november, 2013 5:11 e m

    Word! Precis det här jag tjafsat med nåt stolpskott på twitter om. Till slut länkade jag till din text och la ner projektet, för hen vägrade inse fakta.

  6. Lars permalink
    11 november, 2013 5:41 e m

    Ska vi ens ha en debatt om ideal? Ska inte idealet vara att det inte finns något ideal? Vad jag, oavsett som person eller del av ett kollektiv, finner attraktivt eller inte saknar ju all relevans – den enda som har rätt att bestämma över sitt utseende är varje individ själv så därmed kan inga ideal existera öht som jag ser det.

    • 11 november, 2013 8:20 e m

      Jo, vi ska ha en debatt om ideal för de försvinner inte av sig själva. Man kan inte typ hänvisa till vanligt vett och hoppas på det bästa.

  7. Sebastian permalink
    11 november, 2013 5:56 e m

    Vad är det med debatten om genus som gör att människor, som helt saknar kunskap inom området, tar sig rätten att skriva krönikor i dagspress? Det är som om de tror att deras personliga erfarenhet är den enda efterforskning som krävs. Det är tydligt hur Karlsson brist på intresse och kunskap inom området gör att hans klumpiga text bara irriterar de som egentligen försöker göra en skillnad.

    För att på något sätt närma sig feminismen som man, krävs det att man börjar lyssna innan man talar.

  8. 11 november, 2013 9:12 e m

    När ”män” ska ge sig in på genus utan att ha et begrepp om det överhuvudtaget så blir de ofta självutnämnda experter. Den där Karlsson är ju så fett fel ute att det gör ont. Och han kommer säkert aldrig förstå varför han är det heller.

    Att just utse ideal till höger och vänster, att bestämma vad som är det rätta, och samtidigt dumförklara ett helt kön. Fan. Det är ofta som jag skäms för att vara man. Ofta. Om vi bara kunde lyssna mer istället för att utse oss själva till domare och experter. Vad mycket längre vi hade kommit då.

    Tack Julia för din text. Och tack för att du skrev din bok.

  9. 11 november, 2013 10:32 e m

    Såna där män tror också att alla kvinnor ”egentligen” ser ut som Christina Hendricks. Eftersom de själva tycker att Hendricks är sexig så kan de inte fatta varför inte bara alla tjejer slutar banta och förvandlas till kloner av henne. Riktigt så är det ju inte, och det skulle dessa killar också fatta om de lyfte blicken och kollade ut i verkligheten där det finns en mångfald av kroppar.

    Sen alltså… Det är klart att allt inte handlar om vad killar tycker. (Och såsom varandes smal, plattbröstad och icke-kurvig så håller jag självklart med om att vi inte ska börja håna såna som mig istället för tjockisarna.) Men eftersom killar är halva befolkningen så får förstås deras smak, vare sig man vill det eller inte, en effekt på skönhetsidealen. Om det var så att alla skådisar på film och TV som ansågs sexiga av en massa killar, liksom utvikningsbrudar, varierade rejält i vikt, om många av dem också var lite mulligare, då tror jag absolut det skulle få en positiv effekt på bantnings-hetsen och ätstörningarna. Även om media som riktade sig speciellt till kvinnor fortsatte att enbart ha tunna modeller.
    MEN VERKLIGHETEN SER JU INTE UT SÅ. Kvinnor som anses mainstream-sexiga varierar i utseende från ”mittemellan med stora bröst och smal midja” till ”riktigt smal”, med stark övervikt mot det senare. Utvikningsbrudar är visserligen inte mannekäng-smala, men smalare än genomsnitts-tjejen (plus silikontuttar). Eftersom det är så verkligheten ser ut så får det verkligen NOLL effekt att nån välmenande snubbe med jämna mellanrum går ut i offentligheten och säger ”killar gillar inte smala tjejer”.

    • Sarapara permalink
      13 november, 2013 1:01 f m

      Fast är det verkligen vad tjejer eller killar tycker är sexigt som avgör hur modeller, skådisar och utvikningsbrudar ser ut? Är det inte snarare vad som går att tjäna pengar på som avgör vad som framställs som sexigt. Att alla skulle vara nöjda med hur de ser ut går troligtvis inte kortsiktigt att tjäna lika mycket pengar på som osäkerhet. En hel industri är ju uppbyggd kring att vi ska vilja ”förbättra” oss.

      • Alva permalink
        13 november, 2013 6:20 e m

        Sarapara: Gud vad sant! Det håller jag verkligen med om! För hur mycket skulle inte världen förändras om vi slutade bry oss om vad andra tycker? Hur många företag skulle inte förlora på om vi alla var nöjda med hur vi ser ut? Tänk bara hur mycket tid och pengar vi spenderar på utseende-relaterade produkter för att nå det idealet som gäller idag bara för att sedan börja sträva efter ett annat. Utan kropps-ideal och grupptryck skulle man förmodligen bara bruka det man själv ansåg var snyggt eller sådant som speglar ens personlighet. Tack för din kommentar, har aldrig riktigt tänkt på tidigare… Lite insikter så där i vardagen gör mig alltid glad!^^

        • 14 november, 2013 11:29 f m

          Bra poäng, Sarapara. Om man ska försöka reda ut orsak och verkan så tror jag absolut ORSAKEN till att vi ser så svåruppnåeliga utseenden överallt ligger i att man kan tjäna pengar på människors missnöje, inte på deras nöjdhet.
          Om man LEKER MED TANKEN att kvinnor som ses som sex-symboler varierade mer i kropp så skulle det säkert ha en positiv effekt, men du har ju rätt i att det inte är särskilt troligt att det skulle hända i praktiken, just eftersom diverse stora mäktiga företag tjänar mer pengar på att folk är missnöjda.

          Sen tror jag ändå det finns ett starkt samband mellan vad de flesta (inte alla förstås, smaken varierar ju ändå) tycker är sexigt och vad som presenteras som sexigt, men orsaksförhållandet går kanske mest åt andra hållet: Om t ex alla playboy-modeller (skådisar som framhålls som sexiga etc etc) ser ut på ett visst sätt så ”lär” sig män att det är det här som är sexigt. Män påverkas ju av samhällets ideal precis som kvinnor. Så när nu alla sex-symboler är smala så tror jag helt enkelt inte det är så troligt att majoriteten av alla män skulle gå runt med helt andra ideal i sina huvuden, och DÄRFÖR klingar det falskt när någon påstår att de gör det. Ffa som han sen ändå tar upp ”smala midjor” som viktigt för sexigheten… tjena liksom… Då är vi ju direkt tillbaka till det där med att man inte ska vara tjock.

          • Sarapara permalink
            14 november, 2013 11:40 e m

            Intressant! Jag tror också att det blivit en viktig del av den heterosexuella manliga normen att gilla det som i media framställs som sexigt. Sen personligen tvivlar jag på att en majoritet av alla män egentligen begränsas av den normen utan även tycker att mycket annat är sexigt. Men det kanske är mitt eget önsketänkande….

        • Sarapara permalink
          14 november, 2013 11:42 e m

          Tack Alva! Din kommentar gör mig glad!

  10. 11 november, 2013 10:36 e m

    Jättebra text!

  11. 12 november, 2013 2:28 e m

    Äntligen en vettig text om det här ämnet. Jag är så galet trött på snacket om ”den riktiga kvinnan”.
    Bästa jag läst på länge. Tack <3

  12. Kalle permalink
    12 november, 2013 5:08 e m

    Detta är anledningen till varför jag inte ger mig i någon slags debatt alls när det kommer till feminism. Debatten är infekterad och består i grund och botten av att en man får inte på något sätt ha någon åsikt eller tycka något alls om kvinnor.

    Som man så får varenda kvinna ha en åsikt om dig, säga åt dig hur du ska bete dig, vad du får göra och inte göra samt gärna anta att du är en potentiell våldtäktsman, kvinnomisshandlare, antifeminist eller liknande.

    Jag läser varenda dag om att tjejer påstår sig vet hur män tänker och tycker, men män får inte på något sätt hävda att de tror sig veta hur en kvinna tänker eller tycker.

    Så ”no offenc”e, men jag tänker aktivt inte delta i något av detta tills folk tar och växer upp och börjar respektera varandra.

  13. Grodan Boll permalink
    12 november, 2013 8:02 e m

    Jag ser att du missade hans huvudpoäng:
    Att kvinnor är fantastiska på att fucka upp varandra och att han, som man, är nådigt less på att behöva ta skit för internkvinnliga neuroser som han, som man, faktiskt varken uppmuntrar eller på något sätt ställer sig bakom.

    Hans avsikt var med största sannorlikhet att påpeka att om man vill råda bot på kvinnors vikthets mm. så finns inget svar att hitta i ”på grund av patriarkatet”, utan i kvinnors homosociala förtryckarkultur.

    För vidare på samma tema se:
    ”Varför måste ditt hem se så djävla perfekt ut när du får gäster?”

  14. Erik permalink
    12 november, 2013 8:08 e m

    Lägg märke till att skönhetsidealet aldrig kommer kunna vara inklusivt i avseendet att de flesta ryms i det. Elitism och exklusion hör till sakens natur, men inte pga ngn patriarkal konspiration, utan pga sättet monogama däggdjur väljer maka och fortplantar sig. Det skall sållas, få skall leva upp till måttet av den genetiska gräddan, och det är bara naturens gilla gång som den alltid varit.

  15. 13 november, 2013 12:11 f m

    Karl-Johan Karlsson uttrycker sig väldigt självsäkert på ett ämne han till och med erkänner själv att han inte är insatt i. Man kan ju fråga sig varför han från första början sätter sig och skriver texten. Han uttrycker vad jag uppfattat som den vanligaste åsikten män uttryck i frågan. Men det är ingenting jag har läst i en menat ”serriös” text innan, det är nog därför han ser det som att män håller sig utanför diskussionen. Det underliggande budskapet jag ser om man bortser från hur han nervärderar kvinnor är svenska kvinnors välmående. Han talar om det ideal som idag är representerat av media, ett ideal som givit många kvinnor skuldkänslor och ibland fått dem att sköta sin kost sämre. Detta är ett konkret problem som orsakas av att företag har tillgång till media.

    Någonting jag ofta tänker på när jag läser artiklar i detta ämnet är hur personligt och fientligt det ofta blir. När du talar om ditt ”existensberättigande” angående att han lägger fram en värdering om kvinnors kroppar blir jag lite fundersam. Eller när du skriver ”Det som saknas i debatten är inte att män tar sig rätten att tala om kvinnors kroppar” får jag en väldig ”vi och dom” känsla i ditt resonemang. Jag försöker som sagt bara utläsa Karlssons budskap och bortse från att han bara rättfärdigar sin text med att vara en skribent. Men det är som man väldigt svårt att uppmärksamma ett hälsoproblem som många kvinnor idag lider av på grund av media, om jag inte får ta mig rätten att prata om deras kroppar.

    ”Jag ska inte muntras upp med att det faktiskt finns folk som tycker att jag är snygg”

    Jag har så länge jag kan minnas trott ordet ”snygg”, när det används för att beskriva en människa, ett uttryck för att beskriva en hög grad av attraktion. Antingen direkt eller en tro om någon annas. Människor som sociala varelser eftersträvar ofta mer eller mindre medvetet andras attraktion. Jag säger inte att just du men jag tror du kan hålla med mig om att detta är just någonting många unga kvinnor (och män för den delen) ofta eftersträvar.

    Så som jag ser det är problemet med normer, som så många andra problem inbäddat i hur vår ekonomi fungerar att det kan bli väldigt svårt att ändra på så länge den existerar i sin nuvarande form. Därför som du kanske märker försöker jag identifiera problem som jag tror kan lösas eller lindras utan att ekonomin behöver korrigeras först. Det är där Karlsson och du inte riktigt går ihop så som jag ser det. Han ser på det väldigt konkret, att många kvinnor idag lider av ångest och ätstörningar medan du talar om att få bort alla ideal oavsett vad det är. Det du talar för låter självklart mycket bättre i sig men inte mer realistiskt för det.

    Det är väldigt svårt att få folk att ignorera eller inte ha några ideal i ett samhälle där man instinktiv tyvärr styrs till att vara avundsjuk på andra människor.

    • 13 november, 2013 12:13 f m

      Alltså, det är klart att det inte går att sudda ut alla ideal hux flux. Det jag menar är att lösningen är inte att säga att X är snyggare än Y och skita i att då blir Y ledsna istället för X.

      Och du kan diskutera kvinnors hälsoproblem utan att betygsätta deras kroppar. Faktiskt.

      • 13 november, 2013 1:32 f m

        Jag tycker det framgick tydligt men för att det ska fungera kan det inte finnas ett i detta fallet ett kvinligt ideal. Så länge unga flickor i detta exemplet har media som sin främsta källa till information ser jag ingen lösning på problemet. Medvetet eller inte, det krävs väldigt mycket för att en människa i tonåren inte ska känna strävan efter ett kropp och det liv som associeras med den när den utsätts för en förgylld bild av den dagligen samtidigt som han eller hon hanterar en rad personliga problem.

        Media i vårt samhälle bygger just nu upp ett ideal där en kvinna ska ha en speciell kroppstyp. Det idealet har inte förändrats på länge och faktumet att det existerar leder till en rad konkreta problem i människors liv. Lösningen på detta problem är inte att säga att X eller Y är snygg utan att helt enkelt acceptera att det kommer finnas ett ideal. Annars krävs en reglering av media vilket leder tillbaka till återvändsgränden med vår ekonomi.

        Jag kan dock hålla med Karl-Johan Karlsson om att det vore bättre med ett ideal som var sundare än idag. Inte för att detta heller låter speciellt troligt men för att förtydliga vad jag menar. Det skulle på sikt lösa ett problem, inte problemet med ideal men problemet med den ökade andelen ätstörningar och skuldkänslor som den orsakar.

        Du skrev tala om inte betygsätta i din text, det är en av exemplen på varför jag genuint kännt mig kritisk till texter om ämnet. Lite mer ett tips på att kanske inte uttrycka sig så kritiskt mot män som folkgrupp. Speciellt när du vill förändra normer borde du väll vara angelägen om att vara så neutral som möjligt?

  16. Josefin permalink
    13 november, 2013 11:42 f m

    Mkt bra skrivet! Jag är uppväxt med exakt dessa kommentarer, ”killar vill ha något att ta i” ”ingen kille vill ha beniga tjejer ”. Dessa kommentarer har sagts i all ”välmening” men med tanke på att jag är 175 cm lång och väger ca 57 kg så blev det väldigt fel och mitt självförtroende i tonåren var inte högt.
    Det är inte så man löser kroppsideal frågor

  17. micke permalink
    13 november, 2013 5:03 e m

    Jag håller med Julia.
    Men –
    Jag tycker faktiskt att män SKA ge sig in i debatten. Jag vet att det är tröttsamt att ”lära upp gubbarna” som inte riktigt tänkt klart. Men vad fan är alternativet? Att sitta och odla sina unkna jävla ideal på sin kammare för att på kräftskivan efter några snapsar vräka ur sig något urbota korkat och få medhåll från majoriteten därför att de också suttit på sina kammare och odlat unken världsbild? Jag vet inte. Jag tycker du gör rätt som berättar varför han har fel, helt rätt sak att göra, men jag håller kanske inte med om att det inte alls borde ha hänt. Man får bli hur trött man vill, men som du själv säger – ”… det är fullt möjligt att Karlsson har rätt i att killar borde komma med i den debatten, för att det inte bara ska vara tjejer som för den” – men för att komma dit måste man diskutera saker, det kommer aldrig hända att män ”tänker om och tänker rätt” utan att först ventilera skiten och få sig en verbal käftsmäll. Det är så jävla ingrott i systemet så det kommer aldrig någonsin hända av sig självt. Tyvärr. Jag vet, jag är man och är själv ute på den resan.
    Åsikterna finns ju där ute. Vare sig de luftas eller inte, faktiskt, men förhoppningsvis en smula mindre efter vädring…
    Så käfta tillbaka! Som du precis gjorde. Dvs bra jobbat, fortsätt så!

  18. Greger permalink
    13 november, 2013 6:55 e m

    Man mår bäst av att inte bry sig alls

  19. Lina permalink
    13 november, 2013 7:17 e m

    Det här är det bästa jag någonsin läst!

  20. Simon permalink
    15 november, 2013 4:47 f m

    Det enda ideal som borde finnas är det som visar på en hälsosam människa. Någon som kan må bra både psykiskt och fysiskt. Vad var och en tycker är attraktivt varierar och är egentligen rätt irrelevant.
    De ideal vi har formar inte bara människors syn på sig själv och sin egen kropp utan även vad vi vill ha. Det kallas ideal av en anledning. Fel, självklart, men ingenting vi kan ta bort över en natt.
    Självfallet vill vi känna oss attraktiva, det är en del i vår natur och där av gör det oss även glada.

    Tyvärr är denna debatt, precis som många andra lite för snäv. Vi pratar endast om kvinnoideal och vad männen vill ha när vi egentligen borde prata om människoideal och människosyn.
    Män är förväntade att vara hårda och inte bry sig om dessas saker, men självfallet gör vi det. Det finns en bild som cirkulerat runt på internet som pekar lite på det jag menar. http://goo.gl/CwPCHz
    Självfallet måste bilden tas med en stor näve salt. Det jag menar är att vi bör göra våra debatter så könsneutrala som möjligt. Dåliga ideal, ojämlikhet eller andra idiotiska grejer är inte okej, oavsett vem det avser.

    Så hur ska vi lösa det? Jadu, bra fråga. Debatter kan såklart vara en bra början, men i slutändan är det ändå media som styr våra liv och den värld vi lever i, med allt ifrån politik till ideal och mobbning.
    Jag säger inte att det är omöjligt, för det vill jag verkligen inte tro. Men vi har definitivt en lång väg framför oss.

  21. betties89 permalink
    17 november, 2013 12:04 e m

    Bra Julia! Jag blir så trött av att man säger att ”killar vill ha något att ta i”. Som om idealen kan raderas ut genom att fortfarande döma kvinnor utefter knullbarhet. Vilket är exakt vad Karl-Johan Karlsson gör i sin text. Det kommer aldrig lösa problem utan ge smala tjejer ännu mer komplex. Jag tycker att alla kvinnor har rätt att väga hur mycket eller lite de vill och se ut hur de vill vadän män tycker om deras knullbarhet. Om en kvinnas värde ligger i hennes knullbarhet kommer hon aldrig ha ett värde i sig själv utan mätas utifrån mäns åsikter om hennes kropp.

Trackbacks

  1. Oh neeeeej, Karlsson, backa långsamt! | SANNA VIOLA
  2. Kroppen är politisk | HEJ BLEKK!
  3. En riktig kvinna är någon som definierar sig som kvinna, fuck you very much | Linn Larsson
  4. Om komplimanger | pavlinaekdahl
  5. Män som hatar kvinnor som bantar | Liselotte Melander
  6. Mäns sjuka behov av att kommentera kvinnors kroppar. | LIKE A BAD GIRL SHOULD

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s