Skip to content

365 dagar Kroppspanik

31 oktober, 2013

Idag är det ett år sen det damp ner ett färdigt bokkontrakt på min hallmatta. (Och sen jag fick sjukt mycket likes på instagram och facebook när jag meddelade det.) Jag hade hunnit skriva lite på boken, men i princip är det ett år sen jag satte igång på allvar. Ett år då jag skrivit, redigeratredigeratredigerat, spikat omslag, väntatväntatväntat. Pratat om boken i massa intervjuer, i föreläsningar och samtal och på bokmässan. Fått signera den. Pratat och mejlat med folk som läst, eller som vill läsa. Läst recensioner och blogginlägg. Förundrats över att folk läst och gillat.

Det har varit tufft, men mest väldigt fint. Tack alla inblandade och utblandade för det här året.

Nu sitter jag och fnular lite med planen för bok nummer två. Den kommer inte att handla om kroppspanik, men det är nog så mycket jag tänkte säga just nu.

Först tänker jag dock tortera mig själv med NaNoWriMo, alltså att skriva en ”bok”, eller åtminstone 50 000 ord, på trettio dagar. För att få ur mig en idé som jag gått och tuggat på ganska länge, och för att skriva något som inte behöver bli bra och som ingen väntar på. Helt för min egen skull. (Även om jag förstås litegrann hoppas att det kanske kan bli något halvanvändbart av det sen.) Detta innebär givetvis att jag plötsligt har mycket mer att göra i november än jag hade tänkt. Oh well.

Det roliga är att jag faktiskt gjorde nästan samma sak i november förra året — efter kontraktet hade jag deadline på första bokutkastet innan jul, så jag skrev större delen av den på typ en och en halv månad. Tjosan. Så jag vet ju i alla fall att det går att producera så mycket text. Även om det sen blir väldigt mycket strykningar och marginalanteckningar från ens förläggare. Väldigt. Väldigt mycket.

(Den som har långt minne inser att det också betyder att det är ett år sen jag fyllde år förra gången. Jaja.)

3 kommentarer leave one →
  1. 31 oktober, 2013 7:19 e m

    Grattis till året!

  2. Sofia permalink
    3 november, 2013 6:00 e m

    Idag läste jag ut din bok Kroppspanik och jag måste säga att den helt ändrat mitt sätt att se på min och andras kroppar. Du skriver att boken inte är en självhjälpsbok men för mig har den verkligen varit det då jag är en av dom som ”känt mig tjock” enbart pga. av en putande mage. TACK för en fantastisk bok, en bok jag kommer ta fram och läsa när jag känner att tankarna om min kropp börjar fladdra. KRAM!!!

  3. Rachel permalink
    12 november, 2013 10:58 f m

    Har läst Kroppspanikboken och redan tipsat dottern 23 år samt min svägerska som är 52 år att läsa, tröttnade för ungefär 20 år sen på att allt man pratade om var utseende och vikt. Hade jag orkat hade jag velat skriva en sån här bok. Tack för att du gjorde det åt oss alla andra! Rachel Örebro

Kommentera

