Skip to content

Inlägg 2000 – vinn en bok!

5 oktober, 2013

Det här är det tvåtusende publicerade inlägget på den här bloggen! Istället för att få något slags ångest för att det borde vara viktigt och vettigt innehåll tycker jag att vi firar med att lotta ut tre ex av Kroppspanik!

OMSLAG

Kommentera varför du vill läsa den, eller vem du vill ge den till, eller varför du gillade den, eller nåt, så får de tre bästa eller roligaste eller på annat sätt utvalda svaren en bok hemskickad alldeles gratis. Eller kanske fler än så om det blir för många bra svar. TILLÄGG: Innan, säg, den tjugonde oktober.

Självklart kan vinnarna få boken signerad om de vill, till sig själva eller till någon som ska få den i julklapp.

Seså, ta och vinn nu!

33 kommentarer leave one →
  1. 5 oktober, 2013 12:05 e m

    Åh! Jag vill så himla gärna läsa den, men flyttade just till en ny stad, letar jobb (=är tokpank) och lever på vatten och bröd (skoja, jag äter havregrynsgröt och frukt).

    Skämt åsido, boken verkar så himla bra och jag tror jag skulle må bra av att läsa den! :)

  2. Carin Torstensson permalink
    5 oktober, 2013 12:23 e m

    Vilken ögonöppnare den här boken är! Lånade den på biblioteket men boken måste ägas :-) vill låna ut den till alla mina (tjej)kompisar, samla gänget och diskutera över choklad & många glas bubbel. Förhoppningsvis gå hem gladare och mindre panikiga!

  3. 5 oktober, 2013 12:42 e m

    Jag skulle vilja lägga den här boken i fikarummet på mitt jobb (efter att jag läst den själv såklart!). Mitt jobb är fullt av människor (mest kvinnor men även män) som är besatta av att tukta sina kroppar och går på olika dieter, just nu är det såklart 5:2, nästa vecka är det väl något annat. Vill få dem att förstå att det är onödigt och till och med skadligt, det finns så mycket roligare saker att göra med sitt liv än att gå omkring och vara hungrig eller fixerad vid sin kropps utseende.

    • 9 oktober, 2013 6:22 f m

      Jag har aldrig varit så värst kroppspanikig. Åtminstone inte jämförelsevis. Visst har jag stilla nojat över mina extrakilon och visst drar jag in magen nästan jämt (man kan ju kalla det core), men den där riktiga fixeringen har jag aldrig hamnat i. Och DET är extremt provocerade för folk i min omgivning. Jag gissar att du vet det och att boken berättar om det. Skulle hemskt gärna läsa boken och få lite vatten på min kvarn mot kroppshetsarna, som verkar ha det så tråkigt… Har också två döttrar, 9 och 12, som jag vill leda in i tonåren med så gott förhållande till sina (och andras) kroppar som det bara är möjligt!

  4. Jenny permalink
    5 oktober, 2013 12:42 e m

    Jag vill läsa den, få mer kunskap, mer kraft för att sluta bry sig om att gå ner i vikt och att vara nöjd som man är. Jag vill läsa den, för att kunna säga till min brorsdotter som frågade mig om jag tycker att hon är tjock. Hon är 10 år. Jag blev alldeles ledsen över hennes fråga, och jag vill att hon ska få läsa den när hon blir äldre. För det här är viktigt, ingen ska må dåligt över hur man ser ut, oavsett vilken storlek man drar.

  5. 5 oktober, 2013 12:45 e m

    Jag vill vinna eftersom jag just har flyttat och behöver ett nytt grytunderlägg.

    Skojar såklart. Vill vinna eftersom jag hemskt gärna vill läsa din bok eftersom du är awesome = jag är säker på att boken är awesome.

  6. 5 oktober, 2013 12:47 e m

    Åh, jag vill VERKLIGEN vinna den! Dels för att jag själv alltid varit missnöjd och stressad över min kropp, dels för att den är så rätt i tiden – och särskilt min tid. Födde barn för ett år sedan och är äntligen vän med min kropp. Det sista är bara att acceptera och bli vän med det jag ser i spegeln oxå. Jag är säker på att jag gillar den och har nytta av den. Dessutom skulle jag både blogga om den här och för en tidning jag bokbloggar för. Heja dig, du är grym!

  7. anonym permalink
    5 oktober, 2013 12:56 e m

    Jag vill vinna den för jag kan inte köpa den där jag bor (London, UK). Jag är intresserad av HAES och jobbar varje dag med att gilla mig själv och min kropp som den är. VIssa dagar är det lättare än andra dagar. Jag tänker att den här boken skulle hjälpa! ~ Sara

  8. Ulric Jansson permalink
    5 oktober, 2013 1:23 e m

    Jag skulle vilja ha ett signerat ex av din bok därför att den tar upp en av de viktigaste aspekterna för (unga) kvinnors psykiska hälsa. Jag träffar en hel del unga genom mina åtaganden och skulle säkert kunna dela ut 100 ex.
    Sen är du ju ascool också.
    Ulric

  9. 5 oktober, 2013 1:51 e m

    Jag önskar mig boken (gärna signerad) för att det är ett ämne jag gärna engagerar mig i. Att höra dig prata om den på bokmässan väckte ett stort intresse och inspirerade! Det är ett viktigt ämne som behövs pratas mer om. Det kan hjälpa så många.
    Sedan verkar du vara en så härlig person. Att se och lyssna på dig på bokmässan fick mig att inte bara tycka om boken, utan även dig!

  10. 5 oktober, 2013 1:54 e m

    Jag vill ha boken som en vän, något jag kan plocka fram när alla de där onda tankarna kommer. Tankarna som säger att om jag bara var lite smalare, lite snyggare, lite mer perfekt, så skulle livet vara underbart. Men det stämmer inte, en blir inte lycklig av att vara smal, jag vet, för jag var det (extremt smal, även fast jag inte kan se det) under hela högstadiet när jag led av anorexi. Nu i trean på gymnasiet är jag hälsosamt normal-smal, och jag intalar mig att jag kan stå emot alla dessa ideal, men det skulle vara trevligt med lite stöd. För jag är inte stark hela tiden, ibland faller jag tillbaka.
    Hanna

  11. 5 oktober, 2013 2:00 e m

    Jag skulle vilja vinna boken så att jag kan låna ut den till min bästa vän och alla andra som kroppshetsar i min närhet.

  12. Josefin Ohlsson permalink
    5 oktober, 2013 4:50 e m

    Jag vill vinna boken för att lära mig att sluta kroppshetsa för egen del. Sen verkar den vara väldigt intressant och ämnet är viktigt.:)

  13. 5 oktober, 2013 8:32 e m

    Jag vill läsa din bok för att kroppspaniken har gått så långt att den fullständigt ätit upp min hjärna och den därför är i desperat behov av gymnastik – två flugor i en smäll, alltså.

  14. 5 oktober, 2013 9:47 e m

    Jag skulle ha behövt den här boken när jag kom in i puberteten ungefär. Nu är jag vuxen men har fortfarande kroppspanik. Skulle hellre ha det (Kroppspanik!) i bokform.

  15. 6 oktober, 2013 12:51 e m

    Jag önskar mig också boken, men har råd att köpa den så jag gör det i stället och hoppas att du utser bra vinnare.

  16. Sofie permalink
    6 oktober, 2013 12:52 e m

    Jag vill ge din bok till min mamma. Hon har så länge jag kan minnas haft kroppspanik och testat alla dieter som finns för att gå ner i vikt. De senaste åren har jag lärt mig att acceptera mig själv, med stor hjälp av bloggar och Fatshion grupperna på facebook. Och nu skulle jag vilja ge min mamma samma chans.

  17. Dessi E permalink
    6 oktober, 2013 2:55 e m

    Jag har sedan mellanstadiet brottats med negativa kroppstankar och ätsörningar (allt från Anorexi till Bulimi och till UNS) Jag vet inte hur många gånger jag har hatat mig själv och alla andra just bara för att livet ser ut som den gör. Känt mig otillräcklig och ovärdig alla andra bara för att jag ser ut som jag gör.
    Din bok verkar ha allt det där som min hjärna vägrar att förstå. Det du skrivit kanske, om det så bara är lite grann, kan få mig att se annorlunda på livet. .

  18. 6 oktober, 2013 5:21 e m

    Jag vill ge denna bok till min syster som utsatt sin kropp för alla möjliga och omöjliga dieter och annat tjafs för att gå ner i vikt. Sen kan min mamma få läsa den då hon är likadan som syrran!
    Helena.

  19. 7 oktober, 2013 7:49 f m

    Jag skulle vilja vinna denna bok, för att jag själv lider av en kroppspanik som behöver dämpas. Negativa tankespiraler, osunt ätbeteende och självförakt, som läkarkåren bedömer vara ”sånt som vi alla lider av lite nu och då”, men som jag själv inser är mer än vad som är okej. Det är ju helt galet egentligen, att jag som 32-årig trebarnsmamma skäms över att min kropp inte ser ut som den gjorde när jag var femton.
    Om jag vinner, skulle jag bli jätteglad över ett signerat exemplar.

  20. Erika S permalink
    7 oktober, 2013 8:37 f m

    Jag vill vinna din bok för att jag tycker att den lyfter en superviktig fråga som knappt har diskuterats innan, att fett inte är lika med ohälsa. Jag vill gärna få fler argument och en djupare förståelse, så att jag kan vinna diskussioner mot fettfobiska människor.

    Och tack för en grym blogg!

  21. 7 oktober, 2013 12:05 e m

    Oj, Vad många fina personer som kommenterat superba anledningar till att bli vinnare. jag kommer inte ha en chans, men provar ändå.

    Jag vill vinna för att detta är boken jag skulle ha velat skriva. Samt för att jag är sjukskriven för någon slags utmattning efter många slitiga år som sjuksköterska i akutvården som fött tankar på att jag, min kropp och min själ, aldrig varit tillräcklig. Jag börjar bli bättre på att uppskatta mig själv, men har mycket kvar i min självbild att arbeta med. Jag tror att Kroppspanik kan hjälpa mig.

    Tack för fina inlägg och för andra (nya) perspektiv i teve.

  22. 7 oktober, 2013 1:33 e m

    Jag vill vinna den till mig själv. Gärna signerad. Varför? För våren 2012 gjorde jag en gbp och kämpar fortfarande med mitt ätbeteende då kan din bok vara bra för mig att läsa. Så helt egoistiskt vill jag ha den själv

  23. Jenny permalink
    7 oktober, 2013 6:49 e m

    Jag bara MÅSTE läsa din bok. Jag har i hemlighet kämpat med min ätstörning (som jag nu förstår att det är) o vill så otroligt gärna må bra igen och få ett skönt förhållande till mat o kroppsuppfattning. Jag skäms över mitt beteende och vågar inte söka hjälp så hoppas din bok kan hjälpa mig. Signerad; GÄRNA!

  24. Sofia permalink
    7 oktober, 2013 8:50 e m

    Jag vill vinna för att jag är så genuint trött på fikarumsprat om dieter. Jag skulle behöva bra argument och fakta för att vända diskussionerna.

  25. Annika permalink
    8 oktober, 2013 11:10 f m

    Det skulle vara ett lyckokast att få vinna din HÄRLIGA bok som så många med mig behöver få läsa! Vi behöver lära oss att se varandra som de fantastiska individer vi är, se insidan, bli nyfikna på personligheter och inte hur vi ser ut! Jag skulle definitivt vilja lägga den i vårt lunchrum på jobbet, men också dela med mig till vänner! Jag tror att det är livsviktigt att starta den här debatten! Jag tycker att Real Groups låt ”Varför får man inte bara vara som man är” sitter som en smäck tillsammans med denna bok!

  26. lovisa/polichinelle permalink
    8 oktober, 2013 6:00 e m

    jag vill vinna den så jag kan ge den till min kompis som behöver få höra det här från någon annan än mig.

  27. Hjördis permalink
    11 oktober, 2013 11:38 f m

    Jag skulle hemskt gärna vilja ha din bok så att jag kan låna ut den till de runt omkring mig som skulle må bra av att vara lite snällare mot sig själva och mot sin kropp. Själv har jag lånat den på biblioteket och läst den, och det känns som att ha fått en ny bästis som det är väldigt jobbigt att lämna ifrån mig… Denna bok måste ägas. Och lånas ut. Och införskaffas i ett nytt ex ifall det känns som att någon behöver behålla boken jag lånat ut.
    PS. Sist jag kände att jag inte kunde lämna tillbaka en bok innan jag köpt ett eget ex var Elin Wägners Norrtullsligan. Du är i gott sällskap.

  28. 13 oktober, 2013 6:55 e m

    Jag blev precis introducerad till din bok. Var påväg att beställa hem den. Men klickade in mig hit och ser att du lottar ut den. Så egentligen ska du inte låta mig vinna för då får du en bok sålt. Jag behöver den här boken lika mycket som de flesta andra kvinnor. Tyvärr. Tack för att du ger oss det budskap vi borde få höra mest av. All the love!

  29. Cornelis Kunkeler permalink
    14 oktober, 2013 6:03 e m

    Min fru har läst om boken i Kommunal Arbetaren, Det är viktigt för henne att gå när i vikt på grund av hälsoproblemen men samtidigt går hon upp i vikt pga medicinen.
    Hon blir så trött från läkaren som säger till henne varje gång att hon måste gå ner i vikt.
    Jag vill ge boken till henne som stöd.

  30. 16 oktober, 2013 11:31 e m

    Jag vill vinna din bok för att jag nu är dödens nyfiken på hur någon som uppenbarligen förstår sig på Terry Pratchett (ett sällsynt kvalitetskriterium) skriver om relationen till Kroppen! Min Kropp, som i många år troget kämpat för att tillfredsställa alla mina nycker och motstridiga önskningar och samtidigt hålla mig vid liv, hälsar att den tror den kommer att uppskatta den.

  31. /nina permalink
    17 oktober, 2013 3:45 e m

    Den där behöver jag! Är så förvirrad och trött och vad är egentligen fakta? Det känns som att myterna alltid vinner och jag skulle vilja fatta vad jag borde göra, vad jag ska strunta i och hur jag ska FÖRHÅLLA MIG!

  32. Joanna permalink
    20 oktober, 2013 10:14 e m

    Oj, hoppas jag inte är sent ute. Men än har klockan inte slagit 00:00. I alla fall. Jag skulle vilja ha din bok för att jag behöver få lite ny input i mina snäva tankar. Jag skulle inte säga att jag har en ätstörning, men att jag har ett Ätstört Beteende..
    Dessutom fyller jag år den 24okt, så det hade varit en fin födelsedagspresent, att få inleda mitt 25e år på jorden med lite vettiga tankar och reflektioner.
    Tack för mig! Kram

Kommentera

